Op het Groene Hart Lyceum in Alphen aan de Rijn was op 22 november een beroepenvoorlichtingsavond. Ik heb geprobeerd een groep leerlingen warm te maken voor de professie game designer. Of ik daar in geslaagd ben?
In het prachtige nieuwe gebouw waarin het lyceum gevestigd is, zijn 20 leerlingen voor mijn praatje aanwezig. Aangezien ze ook kunnen kiezen voor voorlichting over beroepen als piloot, dierenarts, psycholoog, modeontwerper en architect vind ik dat een mooie score.
Natuurlijk pols ik als eerste wie van de aanwezigen OSM kent. Dat blijkt ongeveer de helft te zijn. Helemaal niet verkeerd. Zeker als je bedenkt dat (aspirant) game designers niet altijd affiniteit met voetbal hebben.
Ik heb de leerlingen daarna gevraagd welke kant van game design ze interessant vinden. Hieruit blijkt dat verreweg de meesten software engineer willen worden. Verrassend, want je hebt ook rollen als marketeer, data analist en grafisch- of UX-designer die doorgaans populair zijn.
Het OSM verhaal
Ik doe vervolgens natuurlijk mijn verhaal over OSM. Hoe het begon op de zolderkamer en wat er tegenwoordig voor nodig is om de grootste mobile game van Nederlandse bodem in de lucht te houden. Verder vertel ik hoe een gamestudio opereert en welke studie- en carrièrekansen er zijn. Daarbij laat ik niet onvermeld dat er in de Dutch Innovation Factory een game design minor en afstudeerrichting is. En ook dat Gamebasics (tegenwoordig Miniclip Nederland) een mooi bedrijf is in de omgeving waar afgestudeerde (game) ontwikkelaars een mooie carrière kunnen opbouwen.
Het is mooi om te zien dat er veel vragen opkomen. Bijvoorbeeld wat een game goed maakt, wat een UX-designer precies doet, welke tools en technieken je het best kunt leren en welke studie je nodig hebt om in de games industrie aan de slag te gaan.
Ik heb mijn best gedaan alles zo goed mogelijk toe te lichten. Ik hoop dat het de leerlingen een beetje inspireert om een goede studiekeuze te maken. Ze hebben in ieder geval allemaal OSM op hun telefoon gedownload, dus dat is alvast winst!