Internet marketing bedrijf E2Ma nodigde mij onlangs uit om mee te gaan op een zeiltocht over de Friese meren met Skûtjes. Met zo’n 200 andere publishers en adverteerders ging ik aan boord van zo’n karakteristiek schip en koos het ruime sop.
Vooraf werd nog gewaarschuwd dat een regenpak en warme kleding geen overbodige luxe zouden zijn, maar op deze prachtige nazomerdag in september konden we nog genieten van een heerlijk zonnetje.
Aangezien ik niet zo’n zeilkoning ben was ik blij dat het skûtsjesilen zelf door professionals werd afgehandeld. Mijn inbreng bleef beperkt tot het hijsen van het zeil wat al zwaar genoeg was. Het was een prachtig gezicht om deze vloot van elf schepen door de meren te zien navigeren.
Verder konden we heerlijk ontspannen op de boot zitten praten met vakgenoten en concullega’s. Het enige waar we af en toe op moesten letten was het overkomen van het zeil. Zoals onze ervaren schipper het treffend met Fries accent zei: van een balk van 750 kilo wint je voorhoofd het niet.