De afgelopen maanden heb ik koortsachtig gewerkt aan RB Logbook, een logboek voor piloten dat hun leven makkelijker gaat maken. Dit weekend was het dan eindelijk zover: de officiële lancering van dit nieuwe product op de Pilot Expo 2020 in Berlijn.
In beurshal 21 in de Messe van Berlijn hadden wij onze stand opgezet. Omdat we officieel supporter van de expo zijn, mochten we de expo openen. Eind van de dag was er een Airline Crew Party en ook die mochten we inluiden. Zo werd het een RB-feestje en wist iedereen gelijk van ons nieuwe logboek af.
De reacties op het logboek waren zeer positief. Zoals wij al vermoedden, wordt de markt al jarenlang gedomineerd door een paar grote spelers en blijven wezenlijke innovaties uit. Onze insteek om een logboek te maken dat innovatieve features bevat, eenvoudig is in het gebruik en aantrekkelijk geprijsd is, betaalde zich direct uit. Niet zelden schreven piloten zich gelijk in aan onze stand.
ACARS feature
Een feature die we lang geheim hebben moeten houden is de ACARS-scan. We hadden eind vorig jaar deze feature al aan een delegatie van het voormalige kabinet Balkenende gepresenteerd, en nu mochten de piloten het ook gaan proberen.
Met de ACARS-scan kan de piloot een foto maken van zijn ACARS-instrument in de cockpit. De gegevens van het display worden ingelezen door ons machine learning algoritme en automatisch in het logboek gezet. Een unieke optie die geen enkel ander logboek heeft. Het wordt daarmee makkelijker de juiste tijden te loggen. Het slimme aan deze optie is dat direct interfacen met het vliegtuig onmogelijk is. Door de fotocamera van een mobieltje te gebruiken, omzeilen we die beperking.
De Pilot Expo
De Pilot Expo duurde twee dagen en behalve RB Group waren er trainingsscholen, luchtvaartmaatschappijen en toeleveranciers aanwezig. Bekende namen als DHL, Corendon, TUI en Cargolux. Maar de drukste stands waren niet die van de grote luchtvaartmaatschappijen. De influencers stalen de show. Captain Joe bijvoorbeeld met zijn 1,25 miljoen YouTube volgers, kreeg een constante stroom bewonderaars te verwerken.
Wie meer wilde weten over het leven als piloot of de laatste ontwikkelingen op luchtvaartgebied, kon terecht in de conferentiezalen waar spreekbeurten werden gehouden over onderwerpen als “hoe bekostig ik mijn pilotenopleiding?” en “welke invloed heeft ‘fatigue’ op airline crew?”.
Op onze stand kregen we hulp van een stewardess van easyJet die in Berlijn gestationeerd is. Dat maakte dat wij rustig de beursvloer op konden en talks konden bijwonen. Zo was ik bij het indrukwekkende verhaal van Kassandra Stultiens-Zandstra die vertelde hoe zij, tegen alle verwachtingen in, erin geslaagd is Boeing 737 piloot te worden.