Het wordt een spannend jaar voor RosterBuster. We hebben ons tot doel gesteld niet alleen luchtvaartpersoneel als klant te hebben, maar ook de luchtvaartmaatschappijen bij ons product te betrekken. Deze switch van B2C naar B2B heeft impact op de hele organisatie. Om hier een goede start mee te maken, hebben we ons hele merk doorgelicht in een ‘Branding Workshop’. Met verrassende en inspirerende resultaten.
RosterBuster is ontstaan uit de behoefte van een piloot die zijn dienstrooster onderweg wilde raadplegen. Zijn collega’s zagen ook wel wat in het idee en zo verspreidde de app zich snel. In die beginfase was het team overzichtelijk en waren de ambities beperkt. Inmiddels zit er een bedrijf achter, willen we consistent zijn in onze communicatie en airlines als klant aan ons binden. Om dat mogelijk te maken zijn we in januari gestart met een aantal ‘branding workshops’.
Workshop
We hebben een team samengesteld bestaande uit de brand manager, de customer success team lead, de chief growth officer, de CTO en de CEO. Met dit team hebben we twee middagen bij elkaar gezeten om onder leiding van de brand manager ons licht te laten schijnen op het merk en hoe we daar tegenaan kijken.
In de workshop hebben we over alle onderdelen van het merk ideeën gedeeld, op post-its gezet, besproken en vervolgens geprioriteerd door bijvoorbeeld stemmen uit te delen.
Brand DNA
De uitkomsten van de workshop zijn verwerkt in een ‘brand DNA’ document, waarin zaken als onze ‘brand personality’, missie en visie zijn uitgewerkt. Het is een boekwerk van 30 pagina’s geworden, die we gevalideerd hebben met onze raad van advies.
In de beginfase leek het voor mij allemaal wat vaag en onproductief om een uur lang te praten over een zinnetje als bijvoorbeeld de tagline. Maar met het resultaat van die discussie ben ik erg blij. De tagline is “Simplify your life, on and off the runway” geworden, wat denk ik een prachtige beschrijving is van wat we met RosterBuster proberen te bereiken voor airline crew.
Onze missie “Improving everyday life for all aviation professionals” en visie “Happy crews, happy airlines” zorgen ervoor dat we weten waar we voor staan en dat ook de vele nieuwe mensen die ons team hebben versterkt de afgelopen maanden dat weten.
Nieuwe huisstijl
Maar niet alleen de teksten zijn onder de loep genomen, ook de huisstijl. Zaken als het logo, het kleurenpalet en zelfs de naam van het bedrijf. We kwamen er in de discussies achter dat de naam RosterBuster schuurt als het om business-to-business contacten gaat. De naam impliceert een zekere rebellie tegen de gevestigde orde, een aspect dat airlines niet altijd weten te waarderen.
Om onze metamorfose compleet te maken hebben we daarom de stap genomen om onze bedrijfsnaam te veranderen. Voortaan gaan we door het leven als RB group.aero. De nieuwe bedrijfsnaam geeft ons meer mogelijkheden om met airlines in gesprek te gaan. Onze app voor consumenten blijft overigens wel gewoon herkenbaar ‘RosterBuster’ heten, al zullen we vaker de afkorting ‘RB’ gaan hanteren.
Het nieuwe RB in de maak
De uitkomsten van de workshop worden op dit moment aan alle kanten doorgevoerd. Een nieuwe website staat in de steigers. Het logo en de kleurstelling zullen binnenkort doorgevoerd worden in onze app. Al onze communicatie wordt onder handen genomen.
Het viel me op hoe snel we het eens waren over potentieel gevoelige en persoonlijke dingen zoals het nieuwe logo en de naam van het bedrijf. Dat is mogelijk gemaakt door de branding workshops, waarin de beslissers en de ‘dragers van het DNA’ van het bedrijf hun input hebben gegeven. Daardoor zijn dit soort toch wel ingrijpende besluiten goed uit te leggen en breed gedragen.
Een hele operatie. Maar de moeite waard. In krap drie maanden tijd hebben we het merk een flinke boost gegeven en is RB group.aero klaar voor de toekomst!