Poule & Play was een voetbalpool op internet die tijdens het WK 2006, EK 2008 en WK 2010 werd aangeboden door Gamebasics. Het was een leuk project om aan te werken. Zeer succesvol, als je naar uitstraling en het aantal deelnemers kijkt. Toch zijn we na 2010, waarin we nota bene met Radio 538 samenwerkten, gestopt met de Poule & Play. We wilden meer focus op OSM kunnen leggen.
Start van de Poule & Play
Na de oprichting van Gamebasics in 2004, het grote succes van OSM en de introductie van Het Bondscoachspel, jeuken onze handen om een nieuw spel aan het publiek voor te stellen.
De aanleiding voor de ontwikkeling is dat we met medewerkers een voetbalpool willen starten voor het WK 2006. Dat zouden we kunnen doen met een Excel-sheet, maar dat vinden we voor een voetbalgamesbedrijf eigenlijk niet kunnen. Daarom besluiten we een website te maken waarop wij onze voetbalpool kunnen spelen en de rest van Nederland met ons mee kan doen. Het lijkt voor ons een eenvoudig project met veel kansen.
Enthousiast geworden over het idee, verzinnen we nog een paar goede redenen erbij om het te doen. In de eerste plaats kunnen we de door Gamebasics ontwikkelde pool gebruiken om spelers voor OSM en Bondscoachspel te werven. Een succes wordt het gegarandeerd, zo redeneren we, omdat we gigantisch veel spelers vanuit OSM voor een voetbalpool kunnen interesseren. Verder kunnen we geld verdienen, door betaalde opties in de pool te stoppen en white label pools aan bedrijven te verkopen.
We calculeren in dat als we eenmaal een pool hebben, we die elke twee jaar kunnen inzetten. Overtuigd van onze eigen argumenten, gaan we enthousiast aan de slag. We dopen onze nieuwe game de “Gamebasics Poule & Play”.
De eerste Poule & Play WK 2006
We ontwikkelen de eerste Poule & Play op basis van de technologie die in OSM en Bondscoachspel zit. Daardoor kunnen we redelijk snel de poule neerzetten. Het concept bevat een aantal onderscheidende elementen.
Ten eerste bedenken we een puntentelling die punten geeft voor verschillende scenario’s, waardoor het leuk blijft om naar wedstrijden te kijken, zelfs als je niet de uitslag volledig correct voorspelt. Deze puntentelling is als volgt:
- 2 punten voor de goede winnaar
- 1 punt voor het juiste aantal uitdoelpunten
- 1 punt voor het juiste aantal thuisdoelpunten
- 1 punt voor het juiste verschil in doelpunten
Het maximale aantal punten dat je kunt behalen per wedstrijd is 5, als je deze volledig goed voorspelt. Maar heb je bijvoorbeeld alleen de winnaar goed, dan verdien je alsnog een punt.
Het tweede onderscheidende element is dat je tot 1 minuut voor de wedstrijd nog je voorspelling kunt aanpassen. Je kan in de groepsfase alle wedstrijden al invullen, maar bij de knock-out fases kan dat pas als de teams bekend zijn. Zo zorgen we ervoor dat je het hele toernooi druk bent met de voorspellingen. Ook kun je dus tijdens het toernooi nog je voorspellingen bijstellen, als je gezien hebt hoe de vorm is van de landen.
De derde unieke optie betreft de Match of the Week. We hebben een spel gemaakt waarbij je één wedstrijd kan coachen. Dit spel koppelen we aan de Poule, vandaar ook de toevoeging ‘Play’. Je kan elke wedstrijd uit het WK op die manier alvast spelen.
De regie over de vormgeving is zoals bij al onze spellen in handen van Bowie Derwort, die een mooie consistente stijl neerzet waardoor spelers van OSM en Bondscoachspel zich direct thuis voelen in de Poule & Play.
Fan Media
Hoewel we lekker bezig zijn, begint de Poule & Play 2006 met een zakelijke domper. Een productiebedrijf genaamd Fan Media, dat programma’s voor RTL zegt te maken, meldt zich om de ‘grootste WK pool van Nederland’ te gaan opzetten. Wij zijn als vanzelfsprekend geïnteresseerd. Als wij de pool bouwen, zal Fan Media voor promotie zorgen, is hun voorstel. Helaas blijken het alleen maar mooie praatjes. Ze laten wel de pool door ons bouwen, inclusief een pakket eisen om het hun naar de zin te maken. Maar ze komen vervolgens hun financiële afspraken niet na.
Als de rekeningen niet betaald worden, stoppen wij met de ontwikkeling. We zijn dan inmiddels wel een ruime 10.000 euro lichter. Fan Media laat weten niet te betalen. Als wij het getekende contract onder hun neus duwen en aangeven naar de rechter te stappen, zegt hun directeur daar niet van onder de indruk te zijn. Hij zou ‘een parkeerplaats bij de rechtbank’ hebben. We starten de dure procedure. Na een paar maanden blijkt Fan Media failliet te zijn. We kunnen naar ons geld fluiten. Voor het dan nog jonge Gamebasics een forse tegenvaller.
Het succes van de eerste Poule & Play
Gelukkig hebben we niet op één paard gewed. De Poule & Play wordt gepromoot onder onze spelers en we verkopen het aan bedrijven. Dit loopt uitstekend. We slijten versies van Poule & Play aan bedrijven als Praxis, Casema, Sikkens, Sportweek en Elvia. Voor één van de bedrijven moeten we de Poule & Play zelfs vertalen in 4 talen: Engels, Duits, Frans en Zweeds.
We verdienen ruim 20.000 euro met deze bedrijfsvoetbalpools. Dat lijkt veel geld, maar er is wel een kostbaar salestraject voor nodig. Bovendien moet voor elk bedrijf de vormgeving handmatig worden aangepast. Gezien de ontwikkelingskosten van de Poule & Play is het niet rendabel. Maar het is een leuke extra en we doen ervaring op met verkoop aan bedrijven.
De Poule & Play voor consumenten loopt ook uitstekend. Spelers van OSM en Bondscoachspel weten hun weg naar het spel moeiteloos te vinden, waardoor we op meer dan 30.000 deelnemers uitkomen. De ‘Play’ component brengt wat euro’s in het laatje. Niet zoveel als we hadden gehoopt, maar toch.
Nederland wordt in de 8e finales al uitgeschakeld door Portugal, in een spijkerharde wedstrijd met zestien gele en vier rode kaarten. Maar met een mooie winst van Italië kunnen we terugkijken op een succesvol toernooi en een succesvolle introductie van de Poule & Play.
De Poule & Play na het WK 2006
We zijn tevreden over de Poule & Play in 2006. Om te proberen het concept levend te houden, zetten we de eredivisie en de Champions League in onze voetbalpool. Het idee is dat mensen dan een heel seizoen lang de Poule & Play blijven spelen.
We leren al snel dat slechts een heel klein aantal gebruikers geïnteresseerd is in een seizoen lang standen voorspellen. De regels worden bovendien strikter voor kansspellen op het internet, wat de Match of the Week integratie minder succesvol maakt. Na één seizoen stoppen we daarom al met de Poule & Play in deze vorm.
De EK Poule & Play 2008
Als het EK 2008 eraan komt, besluiten we weer een voetbalpool te organiseren. Het succes van de WK Poule & Play 2006 willen we herhalen en verbeteren. We lanceren deze keer ook in het Engels onder de naam “Guessing The Games”.
Het hergebruiken van de vorige Poule & Play blijkt echter niet meer zo vanzelfsprekend. We zijn twee jaar verder en hebben nieuwe ideeën over hoe we software willen schrijven. We besluiten de Poule & Play helemaal opnieuw te ontwikkelen. Met name omdat onze ontwikkelaars dat graag willen. Het project neemt een paar maanden in beslag. We gebruiken het om nieuwe technologie te leren.
De EK Poule & Play 2008 wordt nog wel aan een paar bedrijven verkocht, maar veel moeite steken we er niet in, omdat dit teveel tijd kost.
Onder de gebruikers van OSM en Bondscoachspel is de Poule & Play wederom erg populair. De vormgeving sluit naadloos aan bij hoe OSM er op dat moment uitziet.
We hebben mooie prijzen weten te regelen voor de winnaars.
In 2008 verliest Nederland in de kwartfinales van Rusland met 1-3. Na het EK 2008 gaat de Poule & Play de la weer in. We zijn niet meer onverdeeld enthousiast over het project, omdat het veel tijd kost en weinig oplevert. Maar we sluiten zeker niet uit in 2010 weer terug te komen.
De Radio 538 WK Poule 2010
Als het WK van 2010 eraan komt, worden we benaderd door Radio 538. Of we interesse hebben om samen met hen de grootste WK pool van Nederland te organiseren? Na de ervaringen met Fan Media zijn we wat meer op onze hoede. Maar dit is Radio 538. Dat kunnen we niet laten lopen. We worden uitgenodigd in Hilversum. Dit is het echte werk. Ons Oranje, de supportersclub van de KNVB en het Nederlands Elftal, doet ook mee. We besluiten ervoor te gaan.
Om aan te sluiten bij de wensen van Radio 538, moeten we veel extra werk doen. De lay-out moet volledig in hun stijl gemaakt worden. Dit doen we en het resultaat mag er zijn.
Als het WK begint, merken we echter dat ook Radio 538 vooral mooie praatjes heeft. Ze doen weinig om de 538 WK Poule onder de aandacht te brengen. Ze zeggen de DJ’s geen instructie te willen geven om de pool te promoten, omdat ze hun onafhankelijkheid moeten behouden. Een bizarre situatie. Daardoor hebben we vrijwel niets aan 538 als promotor van de pool. Ons Oranje stuurt wel een paar mailtjes, maar ook daar komt weinig uit. Uiteindelijk zijn het vooral weer de gebruikers van OSM die de 538 WK Poule tot een groot succes maken. Hoewel het een prachtig WK is en Nederland bijna nog als winnaar naar huis gaat, zijn we over de inzet van 538 diep teleurgesteld.
We hebben achteraf geanalyseerd dat Radio 538 simpelweg te weinig ‘skin in the game’ heeft gehad. Ze hebben ons al het werk laten doen en zelf niet geïnvesteerd in het project. Daardoor konden ze het gemakkelijk laten vallen en zich op iets anders richten. We zijn blind achter de grote naam van Radio 538 aangelopen. Dit is een gevaar dat veel kleine startups lopen. In het vervolg zullen we geen projecten meer doen waarbij de partners zich niet vooraf committeren.
In 2010 verkopen we wederom bedrijfspoules aan o.a. de NS, Praxis, Profile Tyrecenter, Navteq, KabelNoord, Hoogewerf, Vroon, Sun Europe en Akai. Best een mooi resultaat. Maar het is ons duidelijk dat die business to business verkoop niet onze focus moet zijn.
Het einde van de Poule & Play
Omdat OSM in 2010 eindelijk begint te lopen en Gamebasics succesvoller wordt, zorgt de Poule & Play niet meer voor significante omzet voor het bedrijf.
We hebben altijd veel spelers in de diverse versies van de Poule & Play gehad. Het was gaaf om met een grote naam als Radio 538 samen te werken. Toch besluiten we na 2010 met de Poule & Play te stoppen. De reden is simpel: OSM vraagt al onze aandacht. De pool is nooit winstgevend geweest.
We willen focus houden op Online Soccer Manager. Niet alleen de Poule & Play moet eraan geloven. In dezelfde periode valt ook het doek voor Het Bondscoachspel, Match of the Week en wordt Plaza Challenge verkocht. Stuk voor stuk moeilijke besluiten, maar het heeft ons geen windeieren gelegd.
Het betekent voor de Poule & Play het einde, na drie toernooien “de grootste voetbalpool van Nederland” te zijn geweest.
[…] Wij deden van alles en nog wat in het begin. Alle kansen die voorbij kwamen, probeerden we te verzilveren. Daardoor deden we heel veel dingen maar niet goed genoeg om ze tot een succes te maken. We hebben bijvoorbeeld een hele reeks spellen ontwikkeld, die geen van allen het succes van OSM ook maar hebben benaderd. Je moet denken aan games als Match of the Week, Plaza Challenge, Bondscoachspel en Poule & Play. […]
[…] is ons eerste gezamenlijke game project sinds OSM, Bondscoachspel, Plaza Challenge, Poule & Play en Match of the Week. Ons track record bevat verder nog Avalon, een RPG die we samen hebben gemaakt […]
[…] of the Week wordt aan de man gebracht via OSM en Bondscoachspel. Ook bouwen we het in de Poule & Play, onze voetbalpool die we tijdens het WK 2006 introduceren en daarna nog een tweetal toernooien […]