Van deur tot deur met je eigen vliegende auto. Dat is wat PAL-V mogelijk maakt. Het bedrijf staat op het punt ’s werelds eerste Fly-Drive vehicle te lanceren. Hij mag al de weg op, en ook al bijna de lucht in!

Ik bezocht PAL-V in Raamsdonkveer nadat ik in 2017 al kennis had gemaakt op een Starburst event met dit uitmuntende staaltje Nederlandse innovatie. Ik was benieuwd hoe ver het bedrijf zou zijn gekomen na vijf jaar.

Er is veel gebeurd sindsdien Bij PAL-V. Er werken inmiddels ruim 170 mensen. Was het eerst een aviation start-up met een mooi verhaal en een prototype, nu is het een snel groeiend bedrijf dat op het punt staat geschiedenis te schrijven.

Certificering

De certificering van een voertuig dat zowel een auto als een gyrocopter is, gaat niet over één nacht ijs. Jaren en veel investeringen zijn nodig geweest om het voertuig, elk onderdeel ervan en het hele proces van fabricering getest en gecertificeerd te krijgen. Maar het is bijna zover. Je kunt voelen dat de doorbraak eraan zit te komen. Wanneer de PAL-V op de markt komt, is het een monopolist in een geheel nieuwe categorie voertuigen.

CEO Robert Dingemanse neemt de tijd om het aan ons uit te leggen: “Een PAL-V heeft eigenschappen die geen enkele concurrent heeft. Zo is het voertuig goed bestand tegen turbulentie, kan het ruim 500 km vliegen en bovendien 1300 km rijden. Je kunt ermee van deur tot deur, zonder dat je een hangaar hoeft te huren. Er is een enorme hoeveelheid luchtvaartstartups, maar die richten zich op de VTOL (vertical take off and landing) voertuigen. Dat zijn geen concurrenten van ons, want daarmee kun je niet de weg op. Met de PAL-V kan dat wél.”

PAL-V use cases

Op mijn vraag waar de PAL-V voornamelijk gebruikt zal worden, heeft Dingemanse snel een antwoord: “Er is een enorme hoeveelheid toepassingen. Miljonairs die naar hun vakantiehuisje willen vliegen. Boeren die hun landerijen willen controleren. Mensen die obstakels zoals bergen en rivieren snel willen oversteken.” En dat zijn alleen nog maar de particuliere toepassingen. “Hulpdiensten, politie en kustwacht kunnen de PAL-V ook inzetten. Het is veel goedkoper en veiliger dan een helikopter.”

In het kantoor staat een simulator, waarin niet alleen het prototype wordt nagebootst, maar tevens aanpassingen aan het ontwerp worden getest. De engineer ter plekke legt het uit: “Het is een omgedraaide simulator. De variaties van het voertuig die we testen bestaan nog niet. Als alles goed gaat in de simulatie, gaan we het pas echt bouwen.”

Trainen voor de PAL-V

Vanuit CAE is het heel interessant om deze nieuwe ontwikkeling te volgen. Er zullen veel (aspirant)piloten bijkomen die getraind moeten worden. CAE verwacht een snelle groei de komende jaren. De PAL-V werkt met bestaande regels en protocollen. Als je een rijbewijs hebt en in een gyrocopter leert vliegen, kent de PAL-V geen geheimen voor je. Dat maakt het opleidingstraject te overzien.

Het moet gezegd, de prototypes die opgesteld staan, zien er prachtig uit. Wie er één wil, moet wel zijn portemonnee trekken. Voor minder dan 250.000 euro worden ze niet verkocht. Maar dat is blijkbaar geen belemmering, want er is al een wachtlijst van 120 orders. Wanneer de eerste PAL-V’s uitgeleverd gaan worden, is nog niet helemaal zeker. Maar dat zou zomaar eens in 2024 of 2025 kunnen zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.