Wie ben je, en wat is je achtergrond?
Ik ben voorzitter van de Dutch Games Association, Manager GameLab bij de Haagse Hogeschool en auteur van het boek SCOREN!.
Ik ben al 20 jaar internetondernemer. Op de middelbare school maakte ik Avalon, een DOS game die meer dan 200.000 keer gedownload werd en een ZDNet Award in de wacht sleepte. Met twee vrienden heb ik daarna HitHarvester opgezet. Deze website werd meer dan 1 miljoen keer bezocht in de eerste maand, waarna we hem verkochten.
Vanuit mijn zolderkamer begon ik vervolgens met Online Soccer Manager (OSM). Een voetbalmanagementspel dat miljoenen gebruikers kreeg over hele wereld. Een ‘Megasucces’ schreef het AD in 2013. Ik werd ondernemer en heb Gamebasics met vallen en opstaan opgebouwd tot een wereldspeler met 45 werknemers. Ik won prijzen. Sloot deals met clubs als Ajax, Anderlecht, AC Milan, Bayern München en Fiorentina.
Een fantastische tijd, maar eind 2016 was ik 37 geworden. Normaal gesproken een leeftijd voor profvoetballers om te stoppen. Ook ik heb mijn kicksen toen aan de wilgen gehangen. Natuurlijk niet zonder het bedrijf in goede handen achter te laten. Daarna is Gamebasics verkocht aan Miniclip.
De ruimte die ik kreeg heb ik snel weer opgevuld. In de Dutch Innovation Factory ben ik aan boord gesprongen van start-up RosterBuster (nu RB Group.aero). Piloten en stewardessen helpen hun levens te verbeteren; iets heel anders, maar minstens zo leuk!
Met RB Group ben ik in 4 jaar tijd door een rollercoaster gegaan. Snelle groei. Financiering opgehaald. En last but not least een mooie verkoop aan CAE.
Ik ben geïnteresseerd in ondernemen, games en software ontwikkeling. Ik spreek en schrijf hierover en wat me verder inspireert. Op deze blog of ergens anders.
Ik ben fanatiek volger van Steve Jobs geweest. Maar nog meer bewonder ik Elon Musk.
In mijn vrije tijd maak ik foto’s en ik ga graag op reis. Ik ben vader van 2 prachtige zoons en woon in een kindvriendelijke nieuwbouwwijk in Zoetermeer.
Wat doe je nu?
Na mijn avonturen als ondernemer vind ik het tijd om iets terug te doen en anderen te helpen om hun dromen als gameontwikkelaar of ondernemer waar te maken. Als voorzitter van de Dutch Games Association, Manager van het GameLab van de Haagse Hogeschool en investeerder in Midgame Fund, geef ik daar handen en voeten aan.
Ik draag graag een steentje bij aan het onderwijs. Zo geef ik gastcolleges, examineer ik afstudeerscripties, jureer ik in een minor over ondernemerschap en werk ik mee aan audits om de kwaliteit van het onderwijs te borgen.
Het ontwikkelen van games blijft me trekken, zij het als hobby. Met Bowie Derwort heb ik weer een klein spelletje ontwikkeld: Penguin Panic. Te downloaden voor Android en iOS.
Ook maak ik graag tijd om inspiratie op te doen en kennis te delen. Via gesprekken, spreekbeurten en weblogs. Ik coach startende (tech)ondernemers, o.a. via NLGroeit, PLNT, het Leiden Mentor Netwerk en vanuit de Dutch Innovation Factory.
Om iets terug te doen voor de maatschappij die mij gevormd heeft, steun ik goede doelen via het H.M. Derwort Fonds.
Wat is je verhaal als internetondernemer?
De opkomst van OSM is een boeiend verhaal. Wat waren de uitdagingen: technisch, organisatorisch? Hoe gingen de onderhandelingen met de voetbalclubs? Wat maakt een online game succesvol en hoe verdien je eraan? Hoe draag je je eigen bedrijf over. Hoe verkoop je het?
Ik heb twee bedrijven succesvol verkocht. Financiering opgehaald en snelle scale-up scenario’s meegemaakt. Zowel magere als vette jaren. Zomaar wat zaken waar ik wel een paar anekdotes over paraat heb.
Het verhaal van OSM is in boekvorm verschenen op 15 oktober 2023. SCOREN! zoals het boek heet, is verkrijgbaar bij de meeste (online) boekhandels in Nederland en België.
Heb je nog vragen? Je mag altijd contact met me opnemen.