Het ontstaansverhaal van Online Soccer Manager begint op mijn zolderkamer in 2001, waar ik de eerste versie van deze populaire voetbalmanagement game online zette. De proloog van OSM gaat echter verder terug. In een oude back-up vond ik mijn eerste aanzet tot een voetbalmanager daterend uit 1995(!), gemaakt op de MSX computer.
Eerlijk is eerlijk, wanneer je dit in elkaar geknutselde programma voor de MSX ziet, zul je niet vermoeden dat dit kon uitmonden in een game waarmee hele voetbalminnende generaties zijn opgegroeid. Ikzelf ook niet. Maar toch werd hiermee de basis gelegd voor OSM, waarbij de toevoeging ‘Online’ uiteindelijk het verschil maakte.
Gelijkenissen zie je in de opbouw van het menu, en het feit dat het de nadruk van het spel op eenvoud ligt. De spelers hebben in de MSX versie slechts één waarde die hun kwaliteit aangeeft. Hun rol wordt bepaald als aanvaller, verdediger, middenvelder of keeper, zoals bij OSM.
Helaas heb ik niet alle code kunnen vinden in de back-up. Wat nog werkt zijn de intro, het inladen van de clubdata, het opgeven van je naam en het menu. Wanneer één van de opties geselecteerd wordt, start de computer opnieuw op. Dat komt omdat er een bestand mist (de foutmelding op regelnummer 5).
Bij het maken van de voetbalmanager op de MSX, liep ik tegen problemen aan die ik moeilijk kon oplossen. Zo is het interne geheugen van de machine zeer beperkt. De programmeertaal MSX-BASIC waarin ik het maakte, biedt een standaard werkgeheugen van 23.432 bytes. Eén gemiddelde foto die je tegenwoordig maakt met je telefoon is al meer dan vijftig keer zo groot.
Ondanks het feit dat ik met kunst en vliegwerk een heel eind kwam, besloot ik verder te gaan op de 80286 IBM-PC, die ik op dat moment gebroederlijk naast mijn MSX computer had staan.
Dutch Football Manager
Het vervolg op de MSX versie doopte ik Dutch Football Manager (DFM). Op de PC had ik genoeg geheugen tot mijn beschikking om mijn ambities waar te maken.
De programmacode was eenvoudig over te zetten, aangezien MSX-BASIC een door Microsoft ontwikkeld BASIC-dialect is. Op de PC was Microsoft’s Quick-BASIC beschikbaar. OSM zou ik later maken in Classic ASP, eveneens een BASIC variant van Microsoft.
In Dutch Football Manager neem je de touwtjes in handen van een denkbeeldige club in de Nederlandse Eredivisie, die is opgericht door oud-profvoetballers zonder baan. Hiervoor moet Dordrecht’90 plaatsmaken in de rangschikking. Je kunt voor de competitie spelen, de beker en Europees wanneer je je daarvoor kwalificeert.
Net als OSM is Dutch Football Manager zeer eenvoudig. Maar de basis is er. Tactiek instellen, spelers kopen en verkopen. Er zit zelfs een simpel scorebord in, waarin je de minuten weg ziet tikken en de score ziet oplopen. DFM heeft ook een optie die OSM niet heeft: het wrede “punish the team” waarmee je je hele selectie kan omleggen.
Dit spel heeft nooit veel mensen bereikt. Het was vooral een leerproject waar ik later, toen ik met OSM begon, veel van kon overnemen.