We kennen OSM (Online Soccer Manager) allemaal als de ultieme mobile voetbal management game. Hoewel het misschien lijkt alsof het spel al die tijd hetzelfde is gebleven, heeft OSM door de jaren heen vele gedaanten aangenomen. Hier zijn een 8 van de meer obscure versies van OSM.
1. OSM voor WAP
Toch is die WAP versie van OSM best nog populair geweest. Het was namelijk de enige manier om een trainingskamp in te zetten terwijl je in de kroeg stond en je uitslag te checken. Ook toen al onmisbaar voor de serieuze manager!
2. OSM voor i-Mode
In de tijd dat de meeste consumenten met een Nokia 3310 toestel zaten opgescheept, heeft KPN nog een tijdje geprobeerd mobiel internet interessanter te maken via i-Mode. Telefoons van dit van oorsprong Japanse initiatief blonken uit met een groter scherm en meer mogelijkheden om tekst en grafische afbeeldingen te tonen. Het hield nog niet over, maar het was een stuk beter dan WAP.
Ik kwam in contact met KPN en heb toen een prototype van een OSM i-Mode versie gemaakt. Omdat de samenwerking niet doorging is het bij een prototype gebleven. i-Mode is daarna geflopt. Men zegt dat er te weinig aansprekende content op het platform was. Wie weet was het anders gelopen als één van de populairste mobiele voetbalspellen erop was uitgekomen…
3. OSM ‘Mini’
Het mobiele internet bleef mijn aandacht houden, omdat het duidelijk was dat OSM perfect gespeeld kon worden op een mobiele telefoon. Omdat de telefoons met de jaren steeds beter werden, konden we uiteindelijk ook een betere telefoonversie maken en de WAP versie in de prullenbak doen.
De eerste echte mobiele versie van OSM heet OSM Mini en het was op deze versie mogelijk om vrijwel alles te doen wat op de ‘grote’ OSM ook kon. Het zat goed in elkaar, want de latere CTO van Gamebasics is erop afgestudeerd. OSM Mini heeft nog een aantal updates gehad, tot het uiteindelijk in 2016 plaats zou maken voor OSM 3.
4. OSM op de MSX
Als we wat verder terug in de tijd gaan, komen we in 1995 een voorloper van OSM tegen die DFM heet (Dutch Football Manager). Ik was begonnen met het maken van een voetbalmanager op de MSX 8-bit homecomputer. De MSX computer beschikt over slechts 64kb geheugen, wat zo weinig is dat ik het spel niet volledig naar mijn visie kon ontwikkelen.
DFM op de MSX was weliswaar niet online te spelen, maar principes en code hiervan heb ik later gebruikt om OSM te maken.
5. OSM voor DOS
De tweede versie van Dutch Football Manager heb ik in MS-DOS gemaakt. De oorspronkelijke sourcecode heb ik vanaf de MSX naar de PC overgebracht. Met meer geheugen tot mijn beschikking was het makkelijker om er een echte voetbalgame van te maken. Maar stel je er nog steeds niet veel van voor. Tegen je vrienden spelen is in DFM niet mogelijk en alles op het scherm is groene tekst.
De DOS versie van DFM heeft wel een unieke optie, die ik later nooit in OSM heb gezet: punish the team. Het is een vrij brute optie, die je als trainer in staat stelt om de spelers ongenadig hard te straffen na een nederlaag. De ultieme straf is het omleggen van je elftal. Wat natuurlijk wel tot gevolg heeft dat je de competitie niet uit kan spelen.
6. De eerste OSM voor de browser
In september 2001 startte ik officieel met OSM vanaf mijn zolderkamer. Het OSM dat toen het levenslicht zag, doet meer denken aan de MS-DOS versie, dan aan het huidige OSM. Veel talent voor grafische vormgeving heb ik niet. De eerste prototypes van OSM werden gespeeld door mijn vrienden. Verbazingwekkend genoeg kreeg ik hen zover om dit spel te gaan spelen. Nog verbazingwekkender was dat ze, ondanks de foeilelijke schermen, veel plezier beleefden aan OSM.
Misschien toch niet zo gek, wanneer je bedenkt dat websites er in die dagen over het algemeen niet zo fraai uitzagen. Vergeet niet dat concurrenten van OSM het niet veel beter deden. Sommige voetbalmanagers moesten zelfs nog via de post gespeeld worden.
Toen het iets drukker werd op de website, heb ik de eerste vormgeving snel afgedankt. Een groene kwam ervoor in de plaats. Het zou het tot de zomer van 2002 duren voordat OSM een serieuze opfrisser kreeg, waarbij het huidige blauw-gele kleurschema werd geïntroduceerd.
7. OSM voor de iPad
OSM voor de iPad. Ik hoor je denken: dat is niet zo bijzonder. Toch wel. In 2014 is een versie voor de iPad uitgekomen die specifiek voor iPads was gemaakt. Tegenwoordig zijn de telefoon-app en de tablet-app sterk verwant aan elkaar en zul je weinig verschillen zien. Toen was de iPad versie radicaal anders dan de iPhone-app. De reden is dat we ervan overtuigd waren dat een speciale iPad-app beter zou werken dan een opgeblazen telefoonvariant.
Ons talentvolle team had er ruim een half jaar aan gewerkt. Het was een juweeltje. Erg bijzonder was dat het scherm meedraaide zodat je de OSM iPad-app in portrait en landscape modus kon gebruiken. Het was de mooiste versie van OSM tot dan toe. Toch hebben we in 2016 bij OSM 3 er niet meer voor gekozen een aparte iPad versie te ontwikkelen. Het bleek toch veel logischer en handiger om één app te hebben die op alle apparaten kan draaien.
8. OSM als chatbot
Vlak voordat ik Gamebasics verliet en de verdere ontwikkeling van mijn geesteskind uit handen gaf, heb ik nog meegedaan aan de eerste hackathon binnen het bedrijf. Het doel was om buiten de kaders te denken, nieuwe technieken te proberen en innovaties te creëren. Een groot succes dat later nog regelmatig zou worden herhaald.
Samen met mijn team kwam ik met een OSM Chatbot op de proppen. De chatbot werkte echt. Toch is hij nooit beschikbaar gekomen voor het grote publiek. Naast de al beschikbare mobiele app, voegde dat simpelweg te weinig toe.
OSM Versies
OSM naar het grote publiek brengen was vanaf de eerste minuut mijn doel. Om dat te bereiken, was het nodig in te springen op de veranderende tijdgeest. Nieuwe platforms en kansen dienen zich namelijk voortdurend aan. Hoewel niet alle versies van OSM even succesvol zijn geweest, heeft het toch goed uitgepakt. Want de versie voor smartphones is onvoorstelbaar populair geworden. Dat lijkt nu triviaal, maar was het toen zeker niet. Doordat we jarenlange ervaring hadden opgedaan met het bouwen van OSM voor verschillende platforms, konden we snel een nieuwe app bouwen die de juiste snaar raakte.
Dit zijn ze, de 8 obscure versies van OSM. Eigenlijk kunnen de Facebook versie (die nog steeds bestaat maar nauwelijks gespeeld wordt) en de Netlog versie (waar lang geleden een streep doorheen is gezet) er ook nog bij. Herinner jij je één van deze versies? Laat het me dan weten in de reacties.