Met de aankondiging van de Tesla Model 3 en het aankopen van SolarCity is Elon Musk’s Eerste Masterplan voor Tesla bijna voltooid. Tijd voor een Tweede Masterplan, moet hij gedacht hebben. Zo mogelijk nog ambitieuzer dan het eerste, geheel in lijn met zijn persoonlijkheid.
Het Eerste Masterplan was eenvoudig van opzet en bestond uit het bouwen van drie soorten elektrische auto’s: een dure sportauto in laag volume, een luxe sedan in minder kleine aantallen en tot slot een schappelijk geprijsde familieauto in een hoog volume. Gecombineerd met een energievoorziening van zonnepanelen, waarmee zowel de productie als consumptie van energie duurzaam wordt. Hoewel het terugkijkend lijkt alsof dit makkelijk haalbaar was, was het destijds alles behalve zeker. Niemand geloofde nog in de toekomst van elektrische auto’s.
Het originele Tesla Masterplan is 10 jaar oud. Eind volgend jaar kunnen de eerste consumenten hun Model 3 gaan ophalen. De grote vraag is: wat nu? Elon Musk zit nooit verlegen om grootse ideeën, daarom schreef hij 20 juli een blogpost met zijn Masterplan Part Deux. Deze ziet er in het kort als volgt uit:
- Aantrekkelijke zonnedaken bouwen met geïntegreerde batterijopslag
- Uitbreiden van de elektrische voortuigen productlijn zodat alle grote markten bediend worden
- Het ontwikkelen van een zelfrijdend algoritme dat 10X zo veilig is dan een mens door van de hele vloot auto’s te leren
- Je auto geschikt maken om geld voor je te verdienen als je hem niet gebruikt
Dit keer heeft het Masterplan een minder duidelijk incrementeel karakter. Het geeft aan langs welke lijnen Tesla wil opereren om haar doelen te bereiken. Wie dit Masterplan kent, zal het bijvoorbeeld minder vreemd vinden dat Tesla zich niet tot elektrische auto’s beperkt, maar ook een Powerwall en een Powerpack ontwikkelt, en een bod heeft gedaan op zonnepaneleninstallateur SolarCity.
Er zijn een aantal dingen aan het Masterplan die interessant zijn om er even uit te lichten. Bij Elon Musk weet je één ding namelijk zeker: de termijn waarop kan verschillen, maar zijn beredeneringen over hoe technologie zich gaat ontwikkelen zijn altijd correct.
Zelfrijdende vrachtwagens
Een interessant onderdeel van het plan, waar hij in zijn blog verder op ingaat, vind ik het bouwen van elektrische, zelfrijdende vrachtwagens. Een logische ontwikkeling omdat het commercieel snel interessant kan zijn en een hoop problemen oplost. Het beroep vrachtwagenchauffeur zal hierdoor verdwijnen. Er zal misschien nog een ‘fleet manager’ overblijven, die zoals de traffic control van vliegvelden de auto’s op de weg in de gaten houdt. Dat betekent dat alleen in de VS al 3.5 miljoen mensen werkeloos worden. De prijs van de vooruitgang.
Het heeft wel enorme voordelen. Op diesel rijdende vrachtwagens zijn enorme vervuilers. Een elektrische aandrijving lost dat probleem op. Ongelukken met vrachtwagens op de weg zijn ook verleden tijd, want de autonome computers rijden veel veiliger.
Je auto verhuren als je hem zelf niet gebruikt
Het laatste deel van het plan is tevens het meest onvoorstelbare. Het idee is dat je een auto maar 5% tot 10% van de dag daadwerkelijk gebruikt. In de tussentijd staat hij stil. Die tijd kun je benutten en geld gaan verdienen door de auto in die tussentijd ter beschikking van anderen te stellen.
Hoe dit precies gaat werken is me nog niet helemaal duidelijk. Er is genoeg tegenin te brengen, maar Musk is meestal een stap verder dan de rest van de wereld. Hij heeft er ongetwijfeld over nagedacht. De voordelen van het delen van je auto zijn me in elk geval wel duidelijk: lagere kosten om hem te bezitten of te gebruiken plus het feit dat er veel minder auto’s op de weg nodig zullen zijn.
De slagingskans van het Masterplan Part Deux
Het eerste Masterplan is uitgekomen, ondanks moeilijke tijden zoals de kredietcrisis. En Tesla heeft nu de wind mee. Maar er zijn nog genoeg vraagtekens en risico’s. Zal de productie van de Model 3 snel genoeg gaan? Gebeuren er nog dodelijke ongelukken met zelfrijdende auto’s, waardoor mensen in paniek raken? Zal de fusie tussen SolarCity en Tesla goed uitpakken?
Om het tweede plan uit te voeren zal Tesla zijn activiteiten en investeringen weer fors moeten uitbreiden. Na het bouwen van snelle oplaadpunten in de hele wereld en het bouwen van de grootste fabriek ter wereld wordt er wederom veel van geldschieters gevraagd. Beleggers vinden de plannen veel te grotesk. Zij wijzen erop dat Tesla een geschiedenis heeft in het missen van deadlines en investeringen in de lange termijn blijft verkiezen boven korte termijn rendement.
Ik denk dat het Tesla gaat lukken. Uiteindelijk zullen alle voorspellingen in ieder geval uitkomen. Dat zal een stuk eerder zijn wanneer Elon Musk zich ermee kan bemoeien. En dat is goed voor ons allemaal.