Online Soccer Manager (OSM) heeft een eigenzinnige en toegankelijke uitstraling. Door de jaren heen is dit geëvolueerd, waarbij de sfeer die het spel zo kenmerkt bewaard is gebleven. Onderdeel van die OSM historie is de mascotte Doerak. Hoe is dit herkenbare figuurtje, dat iedereen die het spel heeft gespeeld direct zal herkennen, eigenlijk ontstaan?
Doerak is ontsproten uit het creatieve brein van mijn broer Bowie Derwort. Hij is van 2002 tot 2020 verantwoordelijk geweest voor de uitstraling van Online Soccer Manager. Toen ik bezig was met het schrijven van mijn boek over OSM, vroeg ik hem naar het ontstaan van deze opmerkelijke mascotte. Zijn verhaal vind je hieronder.
Het ontstaan van Doerak
Bowie: “Toen Jeroen was begonnen met OSM zat ik nog op het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Ik was 19 jaar en had een brede interesse voor allerlei creatieve vakken. Omdat ik al eerder met hem samen aan het spel Avalon had gewerkt, lag het voor de hand dat ik ook de vormgeving van OSM zou gaan verzorgen. Maar van de allereerste versie uit 2001, had Jeroen zelf nog de vormgeving gedaan. OSM had destijds meer weg van een powerpoint presentatie dan van een game. En nadat ik in wat verloren uurtjes die eerste versie wat had opgepoetst, besloten we dat het tijd was voor een nieuwe versie met een nieuw gezicht. Ik had de vrije hand en ging aan de slag.
Ik wilde OSM een toegankelijke uitstraling geven voor een brede doelgroep. Het mocht er daarom niet ingewikkeld uitzien, maar moest aanvoelen als een échte game. Wat het lastig maakte is dat een voetbalmanager vooral bestaat uit schermen met lijsten, tabellen en veel informatie. Het spel draait nu eenmaal om die informatie, dus dat moet de ruimte krijgen en vooral goed duidelijk zijn. Dat maakte de ruimte voor een speelse vormgeving beperkt. Een karakter kon dit laagdrempelige gevoel wél uitstralen. Ook wilde ik iets unieks en herkenbaars. Ik bedacht daarom een mascotte, zoals die bij clubs, voorafgaand aan een voetbalwedstrijd het thuispubliek komt opwarmen. Zo’n clubmascotte heeft een mooie link met voetbal, is vriendelijk en sympathiek.
Ik begon met wat simpele vormen en in korte tijd had ik het basismodel in 3D staan. Hij kreeg een voetbalshirt en een bal in zijn hand en ik noemde hem ‘Doerak’. Dat is een ouderwets woord voor een soort straatschoffie. Doerak gaf OSM direct die game-uitstraling waar ik naar op zoek was en tot dan toe was er geen andere voetbalmanager op de markt met zo’n mascotte in de vormgeving. Uniek was het het dus zeker. Zijn simpele vormen waren misschien wat kinderlijk, maar ze gaven ook aan: dit spel is niet moeilijk, jij kunt dit ook. Een iconisch karakter was geboren.
Doerak bracht voor ons als makers een hoop lol. Het namaken van bekende voetballers en voetbalcommentatoren in deze simplistische stijl was elke keer weer fantastisch om te doen. Er zijn in de loop der jaren diverse producten met Doerak gemaakt, zoals een knuffel, een verjaardagskalender en zelfs een echt mascottepak!
Hieruit bleek dat Doerak hoog scoorde op vriendelijkheid en laagdrempeligheid, maar dat hij wel wat stoerder mocht worden volgens de gebruikers. Zeker bij de Arabischtalige spelers kwam dit duidelijk naar voren. Hoe goed onze OSM-ers zich konden identificeren en hoe erg ze hem als idool konden zien, waren factoren die we erg belangrijk vonden voor de nieuwe versie van Doerak.
Tegelijkertijd was ik enorm trots op de opgebouwde historie, het proces en met dit eindresultaat. Toen enkele maanden daarna mijn afscheid volgde, kreeg ik van mijn team een mooi beeldje van de ‘oude’ Doerak als herinnering mee.”
Het verhaal van Doerak is denk ik een goed voorbeeld van hoe je zelfs in zoiets tijdloos als een mascotte moet blijven investeren om het bij de tijd te houden. Bowie heeft dit al die jaren met veel succes gedaan.
Nog meer mooie verhalen over OSM komen eraan. Op deze blog en natuurlijk ook in mijn boek. Voor wie wil weten hoe het met het schrijven staat: dat vordert heel goed. Sterker nog, de tekst is af. Het is een heel mooi boek geworden. Het zoeken naar een uitgever is begonnen. Wordt vervolgd…