Doorgaans werk ik met veel plezier aan Online Soccer Manager. Het spel steeds verder verbeteren is dankbaar werk. Het aantal gebruikers blijft maar groeien en dat is een sterke motivator. Niet alle verandering wordt echter positief ontvangen. Sterker nog, bijna geen enkele aanpassing kan op bijval van de ‘harde kern’ van gebruikers rekenen.
Mijn ervaring met de negatieve reacties op veranderingen heeft me een dikke huid gegeven. Toch was zelfs ik verbaasd door de heftige reacties die een recente update van de ranglijst teweeg bracht.
De ranking update
Een korte uitleg. De ranglijst in het spel werd vanaf de start in 2002 bepaald door het aantal punten dat met managen werd behaald. Dit voldeed in het begin prima, maar aangezien alle punten oneindig lang bleven meetellen voor de ranking, hadden deelnemers die al jaren meespeelden een flinke voorsprong op nieuwkomers. Hiermee waren ze verzekerd van de top van de ranglijst, die anderen onmogelijk nog konden bereiken.
Om de ranglijst dynamischer en spannender te maken en om ervoor te zorgen dat de beste manager van dat moment bovenaan zou komen, hadden we bedacht om in het verleden behaalde punten minder gewicht te geven voor de ranking. De deelnemers die recent het beste gepresteerd hadden, zouden daardoor de top van de ranglijst gaan vormen.
Om iedereen aan deze aanpassing te laten wennen, werd het nieuwe gewicht in de punten langzaam maar zeker doorgevoerd. Hierdoor was er niet van de ene op de andere dag een andere rangschikking, maar schoven alle deelnemers elke dag een stukje op naar hun nieuwe positie.
De reacties
Ondanks de ingeplande gewenningstijd, sloeg de update voor de gevestigde orde in als een donderslag bij heldere hemel. Online Soccer Manager was voor deze groep mensen een manier van leven. Zij ontleenden hun identiteit uit de ranking die ze in het spel hadden. Deze gebruikers waren natuurlijk not amused, dat hun zeker geachte dominantie ten einde zou komen. De scheldkanonnades, beledigingen en zelfs doodsbedreigingen waren soms niet van de lucht. Daarbij hadden ze het vooral op mij gemunt. Als spreekbuis van de gameontwikkelaar was ik een dankbaar doelwit.
Het was voor mij online geen aangename week. Maar zelfs uitingen van teleurstelling en frustratie kunnen creatief zijn. Zo werd de internetmeme veelvuldig gebruikt om het ongenoegen kenbaar te maken. Hieronder een selectie van wat er zoal op de forums te vinden was.