In 2011 deed Gamebasics mee aan de MKB Innovatie Top-100, op voordracht van Syntens Innovatiecentrum. We behaalden een verdienstelijke 13e plaats. Nu, twee jaar later, mochten wij in een interview uit de doeken doen hoe het ons verder vergaan was.
Het interview, voorzien van foto, is gepubliceerd op de Syntens website. De foto is gemaakt op het veld van FC Zoetermeer.
Dankzij de populaire internetgame Online Soccer Manager voelen dagelijks miljoenen voetballiefhebbers zich voor even manager van hun favoriete voetbalclub. De status van één van ’s werelds populairste voetbalmanagerspellen kwam het Zoetermeerse bedrijf Gamebasics echter niet aanwaaien. Mede met hulp van Syntens Innovatiecentrum slaagden de oprichters erin de groei van Gamebasics in goede banen te leiden, zowel in technologisch als in organisatorisch opzicht.
“Zolang er nog voetballiefhebbers zijn die niet meedoen aan ons spel, is er voor ons nog werk aan de winkel,” schetst bedenker Jeroen Derwort de grenzeloze ambitie van Gamebasics. Samen met zijn compagnon Frank Tijhuis wil hij zoveel mogelijk voetbalfans tien minuten per dag het gevoel geven dat zij manager zijn van hun favoriete voetbalclub. De focus op deze missie leidde inmiddels tot meer dan 2,5 miljoen unieke deelnemers op maandbasis. OSM wordt inmiddels gespeeld van Brazilië tot Thailand en van Italië tot Indonesië.
Virtueel manager
Als virtueel manager beheert elke deelnemer zijn team van A tot Z. Om de door het bestuur opgelegde doelstelling te realiseren, heeft de deelnemer een ruim arsenaal aan mogelijkheden ter beschikking. Deze zijn volgens Derwort zowel voetbaltechnisch als meer organisatorisch van aard. “De deelnemer bepaalt onder meer de tactiek, organiseert de trainingen en stelt de opstelling vast. Maar daarnaast kan de manager in spé bijvoorbeeld ook besluiten om de capaciteit van het stadion uit te breiden.”
Plafond bereikt
Toen Gamebasics in 2009 het plafond binnen de toenmalige mogelijkheden bereikte, riep Frank Tijhuis de hulp in van Syntens innovatieadviseur Leon van der Sande. “Zowel in technologisch als in organisatorisch opzicht liepen we op dat moment min of meer vast,” aldus Tijhuis. “Samen met Leon hebben we toen onder meer een innovatiescan van ons bedrijf gemaakt. Dit bleek voor ons een zeer waardevolle methode om onze eigen gedachten te ordenen. Ook heeft Leon ons in contact gebracht met een ander IT-bedrijf uit deze regio, dat vijf jaar eerder voor dezelfde uitdagingen stond. Uit dit gesprek haalden wij veel inspiratie en we hebben meteen een aantal acties in gang gezet.” Daarnaast introduceerde innovatieadviseur Van der Sande de beide Zoetermeerse ondernemers binnen een ondernemerskring van snel groeiende bedrijven binnen het netwerk van Syntens.
Deelname aan MKB Innovatie Top 100
Met deze positieve ervaring in het achterhoofd hoefde het Zoetermeerse ondernemersduo niet lang na te denken toen adviseur Van der Sande hen in 2011 tipte om zich in te schrijven voor de mede door Syntens georganiseerde MKB Innovatie Top 100. Derwort: “Tot onze eigen verbazing behaalden we een dertiende plek. Dit was boven alle verwachting. Voor ons was het een mooie erkenning dat we op de goede weg waren en voor onze medewerkers was het een prachtige waardering voor al het ontwikkelwerk.” “Het heeft ons gesterkt om door te gaan op de ingeslagen weg,” vult Tijhuis aan. “Het heeft ons zelfbewuster gemaakt van de potentie van Online Soccer Manager en bijgedragen aan de zichtbaarheid van ons bedrijf.” Met het laatste doelt Tijhuis onder meer op een artikel dat na het behalen van de dertiende plek verscheen in het Algemeen Dagblad en op het ontstaan van een warme band met de gemeente Zoetermeer.
Snelle groei
In de periode na de deelname aan de MKB Innovatie Top 100 heeft Gamebasics een flinke groei doorgemaakt, van 10 naar 18 medewerkers, terwijl het aantal deelnemers verdrievoudigde van 800.000 naar 2,5 miljoen. “Vooral de ontwikkeling van versies voor Facebook, iPhone en Android-toestellen zijn hierbij belangrijk geweest. Daarnaast bieden we Online Soccer Manager inmiddels aan in 19 verschillende talen,” aldus Derwort. “Om dit goed te kunnen managen hebben we de organisatie moeten aanpassen. Er is nu een developmentteam dat enthousiast gebruik maakt van de ontwikkelmethode SCRUM. Bij het marketingteam wordt de AARRR methode gebruikt.” De omzet van Gamebasics is de laatste twee jaar verdrievoudigd.
Groeiende complexiteit
Omdat het ontwikkelproces als gevolg van de uitbreiding van platformen, browsers en taalversies een stuk complexer is geworden, heeft Gamebasics eind 2012 wederom een beroep gedaan op innovatieadviseur Van der Sande. De grondleggers van het populaire voetbalmanagerspel legden Van der Sande de vraag voor hoe zij hun testproces moesten herinrichten om het aantal bugs terug te brengen. “Leon heeft ons daarop in contact gebracht met TNO. Dankzij het advies van twee specialisten van TNO zijn wij inmiddels in staat geweest om de kwaliteit van ons ontwikkelproces over de hele linie te verbeteren,” aldus Derwort. “Mede dankzij het netwerk, de betrokkenheid en de begeleiding van Syntens, zijn wij wederom klaar voor de toekomst.
Nieuwe acties
We hebben volop nieuwe acties op stapel staan,” vervolgt Tijhuis. “Zo gaan we in de zomer het prestigieuze COPA Amsterdam sponsoren. Tijdens dit toernooi in het Olympisch stadion vieren we met ons bedrijf en onze community dat er 2,5 miljoen managers wereldwijd actief meespelen. We gaan ervoor om het Olympisch stadion te vullen met enthousiaste OSM managers. Daarnaast gaan we, in de aanloop naar het WK, de Braziliaanse markt veroveren. Waar we 3 maanden terug in Brazilie nog maar tienduizend spelers hadden, zullen we eind 2013 in Brazilie de 100.000ste actieve speler verwelkomen.”