Iedereen maakt fouten. Als programmeur kunnen die fouten soms verstrekkende gevolgen hebben. Meestal valt het gelukkig wel mee, mits je je verantwoordelijkheid neemt en de fout snel oplost. Dan kan het ook gewoon hilarisch zijn. Eén van mijn fouten in die categorie zal ik niet snel vergeten.
What’s in a name
In OSM zijn op een dag duizenden mensen bezorgd dat ene ‘Jeroen Derwort’ ze gehackt heeft. Waarom? Hun naam in het spel Online Soccer Manager is plotseling veranderd in mijn naam. Wat is hier aan de hand?
Met een database met meer dan een miljoen mensen erin, kun je je niet veel foutjes permitteren. Ik werk dagelijks met die database en ben wat overmoedig geworden.
In mijn geval wordt de voor- en achternaam van elke gebruiker in het systeem veranderd naar mijn naam. De meeste mensen kennen mij niet en veronderstellen dat ze gehackt zijn. Bezorgde e-mails en berichten stromen binnen.
Schrikken
Gelukkig is er een back-up voorhanden om de namen weer in ere te herstellen. Maar goed schrikken is het wel! Niet alleen voor de argeloze gebruikers die hun naam veranderd zien, maar ook voor mij.
Mijn naamsbekendheid is misschien wel toegenomen, maar niet op de manier die ik voor ogen had.
Het kan altijd erger. Mijn compagnon wist het te presteren om een hele database weg te gooien, toen hij een tabel wilde verwijderen drukte hij per ongeluk op de regel van de hele database.
Binnen een seconde was’ie weg.
Ook daar heeft de back-up uitkomst geboden. Ik heb hem nog jaren daarna helpen herinneren aan dit voorval.
Leren van fouten
Achter de schermen zijn er met enige regelmaat kleine en grotere foutjes, waar gebruikers gelukkig meestal geen weet van hebben.
Ik ben een typische luie programmeur. Ik neig ernaar flexibel te zijn en even snel iets te doen. Dat gaat meestal goed. Maar niet altijd.
Het maken van fouten zoals deze lijkt alleen negatief. Maar ik zie ook de positieve kanten ervan.
Het is een cliché, maar daarom juist waar. Je leert van fouten. Je kunt de systemen robuuster maken.
Al moet je dat niet tegen me zeggen als ik net 24 uur achter elkaar bezig ben geweest services te herstellen, die door zo’n dom foutje de geest hadden gegeven.