Ik ben met RB Group sinds april onderdeel geworden van CAE. Een bekend bedrijf in de luchtvaart. Bijna iedereen die vliegt heeft indirect met CAE te maken, omdat het grootste deel van de piloten in de wereld door CAE wordt opgeleid. Maar waar staat dit bedrijf voor en hoe is het ontstaan? Een kort profiel van mijn nieuwe werkgever.
Wat doet CAE
De letters CAE staan voor Canadian Aviation Electronics. Het is dus een Canadees bedrijf, met een hoofdkantoor in Montreal. CAE heeft bijna 10.000 medewerkers, die actief zijn in 100 verschillende landen. De activiteiten bestaan uit 3 pijlers:
- Luchtvaart
- Defensie
- Zorg
Het luchtvaartgedeelte is het grootst. Dit is ook de tak waar ik in actief ben. Defensie is eveneens belangrijk binnen CAE, dit zijn met name trainingen. De zorg is nog een groeimarkt. Er is belangrijk werk verricht in de Coronacrisis. Zo heeft CAE een vaccinatiecentrum opgezet in Montreal.
CAE traint piloten en levert zowel de simulators waarin ze trainen als de trainers zelf. In Hoofddorp staan een aantal loodsen met enorme simulators opgesteld, waarin piloten van straalvliegtuigen hun verplichte trainingen kunnen afwerken.
De historie van CAE
CAE heeft een lange historie die begint vlak na de oorlog.
De beginjaren
CAE is in Canada opgericht door Ken Patrick, een ex-Royal Canadian Air Force (RCAF) officier in 1947. Hij ziet na de oorlog dat er veel talent uit de Canadese luchtmacht komt en begint een bedrijf om innovatie en technologie in de luchtvaart naar een hoger plan te brengen. Vanaf het begin is het maken van simulatoren een belangrijke activiteit. CAE pioniert hiermee.
De jaren ’60 en ’70
In de jaren ’60 weet CAE grote contracten voor het bouwen van simulatoren binnen te halen. De eerste is van de Canadese overheid. Een order van zes F-104 Starfighter simulators. Het is in die tijd heel lastig om geloofwaardige simulators te maken. CAE gebruikt voor het eerst radar simulatie, een visueel systeem en een bewegingssysteem. In 5 jaar tijd worden 26 extra units gekocht door vijf andere NAVO landen. Het is inmiddels duidelijk dat het opleiden van piloten een stuk kosteneffectiever is als gebruik gemaakt wordt van simulators en niet van echte vliegtuigen.
De jaren ’70 zijn gouden jaren voor CAE. Door de oliecrisis en het toenemende inzicht in de vervuiling die de luchtvaart veroorzaakt, wordt het belangrijker voor luchtvaartmaatschappijen dat piloten getraind worden in simulators. Ook neemt de burgerluchtvaart toe. CAE krijgt als gevolg daarvan meer orders. Omdat voor elke klant maatwerk nodig is, wordt er voortdurend geïnnoveerd.
Naast het leveren van simulatoren voor de luchtvaart gaat CAE zich toeleggen op het bouwen van training simulators voor energiecentrales. Ruimtevaart simulators en Air Traffic Control (ATC) systemen komen eveneens in het portfolio.
De jaren ’80 en ’90
In de jaren ’80 worden vele simulatoren geleverd door CAE. Een noviteit is dat de simulator eerder klaar is dan dat het eerste vliegtuig de lucht in gaat, zoals voor de Boeing 757. CAE weet inmiddels 85% van de productie buiten Canada te verkopen. Integrated Machinery Control Systems (IMCS) voor marineschepen worden geïntroduceerd en verkocht in Canada en in de VS.
CAE wordt in de jaren ’90 wereldmarktleider op het gebied van simulatie. Er worden grote stappen gezet, die ertoe leiden dat CAE de grootste designer en fabrikant van burgerluchtvaart simulators wordt.
De jaren 2000 en verder
In het nieuwe millennium is CAE zich niet alleen meer gaan toeleggen op het fabriceren van simulators, maar ook het faciliteren ervan. Een wereldwijd netwerk van trainingscentra is opgebouwd. Een strategie die zijn vruchten heeft afgeworpen: CAE is met meer dan 100 trainingslocaties wereldwijd de grootste pilotenopleider.
CAE is blijven investeren in het wereldwijde training netwerk en voegt daar naast de burgerluchtvaart, militaire luchtvaart en defensie ook de zorg aan toe. Met de nieuw geformuleerde visie “the recognized global training partner of choice” is de focus voor de komende jaren bepaald.
De toekomst van CAE
De Coronacrisis heeft CAE net als andere luchtvaartbedrijven hard geraakt. Het bedrijf kan echter wel een stootje hebben. De toekomst ziet er goed uit. CAE is blijven innoveren. Een indrukwekkende lijst patenten is daar een bewijs van.
Als straks de wereld in beweging komt en de luchtvaart weer gaat opstarten, zal de vraag naar training in simulatoren alleen maar toenemen. Want alle piloten die maanden aan de grond hebben gestaan, moeten goed getraind weer aan de slag. Om de veiligheid optimaal te waarborgen.
Na het bouwen van simulators en het aanbieden van trainingslocaties en trainers, is de volgende stap in zicht: getrainde piloten afleveren en zelfs een hele ‘Airline as a Service’ aanbieden.
Het New Flight Services team, waar RB Group nu onderdeel van is, pioniert in deze nieuwe activiteiten. Persoonlijk kijk ik er erg naar uit om onze apps die we de afgelopen jaren hebben ontwikkeld, zoals RB Logbook en RosterBuster, in de handen te zien van de tienduizenden piloten die via CAE trainen.