De opkomst van de grote baanbrekende bedrijven in de tech-industrie, zoals Apple en Twitter, kan niet los gezien worden van hun oprichters. Omdat ik zelf in die wereld actief ben, beschouw ik hen als voorbeelden en rolmodellen, weliswaar op een heel ander niveau acterend. Maar hun verhalen, vastgelegd in boeken en films, zijn zonder uitzondering de moeite waard. Hier volgen een aantal boeken- en filmtips
Apple
De biografie over Jobs is een bestseller en erg de moeite waard om te lezen. De film Jobs (2013), met Ashton Kutcher in de hoofdrol, is daar helaas maar een slap aftreksel van. Pirates of Sillicon Valley (1999) is veel beter. In deze film komen bovendien Microsoft’s Steve Ballmer en Bill Gates ook voor. Omdat de film in 1999 is gemaakt komen grote successen als de iPod, iPhone en iPad niet aan de orde.
Na het zien van deze film kun je je goed voorstellen dat het respecteren van privacy niet Facebook’s eerste prioriteit heeft. We leren hoe het mogelijk is dat in het huidige bedrijf Facebook, met een beurswaarde van miljarden dollars, er nog steeds één man is die vrijwel in zijn eentje met de scepter zwaait: Mark Zuckerberg.
Amazon
Dit neemt hij letterlijker dan je zou verwachten. Met Jeff Bezos’ motivatie en karakter in het achterhoofd, wist ik dat “Amazon Prime Air” geen 1 april grap is. Dit is een nieuwe dienst die Amazon aan het testen is, waarin drones kleine bestellingen aan de deur afleveren. Een serieuze poging van Bezos om de ultieme instant delivery een stap dichterbij te brengen.
We leren over hun talenten maar ook over hun gebreken. Noah Glass was het die de naam van Twitter verzon en de eerste drijvende kracht was. Biz Stone hielp het product creatief en commercieel naar een hoger niveau te tillen. Jack Dorsey was de productman, die veel belangrijke keuzes maakte en het concept verfijnde. Intussen zette hij bijna achteloos een betaaldienst op onder de naam Square, die eveneens miljarden waard is. Evan Williams had met Blogger al een briljant concept neergezet. Hij investeerde veel eigen geld in Twitter en wist het bedrijf ver te brengen, maar moest uiteindelijk toch wijken.
Hyves
Hyves werd daarna al snel overvleugeld door Facebook. Het maakt het boek van Spanjar niet minder leuk, omdat het sociale netwerk toch een aantal jaren een enorm bereik in Nederland heeft gehad. Er zijn genoeg anekdotes te vertellen over die periode. Persoonlijk vind ik het jammer dat dit Nederlandse initiatief het afgelegd heeft tegen de miljarden dollars van Facebook. Maar feit was dat Hyves, zeker onder de nieuwe eigenaar, een zwalkende koers had en onvoldoende innoveerde.