De opkomst van de grote baanbrekende bedrijven in de tech-industrie, zoals Apple en Twitter, kan niet los gezien worden van hun oprichters. Omdat ik zelf in die wereld actief ben, beschouw ik hen als voorbeelden en rolmodellen, weliswaar op een heel ander niveau acterend. Maar hun verhalen, vastgelegd in boeken en films, zijn zonder uitzondering de moeite waard. Hier volgen een aantal boeken- en filmtips
Apple
Steve Jobs van Apple was, voor zijn overlijden in 2012, zonder meer de meest bekende en bewonderde ondernemer van zijn tijd. Volledig terecht, want Apple is onder zijn leiding niet alleen het bedrijf met de hoogste beurswaarde ter wereld geworden, maar een merk dat zijn weerga niet kent. Vreemd genoeg was hij in 2007, toen ik al over Steve Jobs op deze weblog schreef, bij de grote massa nog onbekend. Met name de introductie van de iPhone bracht daar verandering in.
De biografie over Jobs is een bestseller en erg de moeite waard om te lezen. De film Jobs (2013), met Ashton Kutcher in de hoofdrol, is daar helaas maar een slap aftreksel van. Pirates of Sillicon Valley (1999) is veel beter. In deze film komen bovendien Microsoft’s Steve Ballmer en Bill Gates ook voor. Omdat de film in 1999 is gemaakt komen grote successen als de iPod, iPhone en iPad niet aan de orde.
De opkomst van Facebook’s Mark Zuckerberg is geweldig verfilmd in The Social Network (2010). We leren Zuckerberg kennen als iemand met een ongekende focus, maar zonder veel compassie. Hij gaat over lijken om zijn doel te bereiken.
Na het zien van deze film kun je je goed voorstellen dat het respecteren van privacy niet Facebook’s eerste prioriteit heeft. We leren hoe het mogelijk is dat in het huidige bedrijf Facebook, met een beurswaarde van miljarden dollars, er nog steeds één man is die vrijwel in zijn eentje met de scepter zwaait: Mark Zuckerberg.
Amazon
Het verhaal achter internetwinkel Amazon met Jeff Bezos als grote roerganger is geweldig beschreven in Mr. Amazon. Jeff Bezos is eigenlijk een ondernemer van het oude stempel, die hard werken en lage prijzen hoog in het vaandel heeft. Hij was er vroeg bij met zijn internetwinkel en door steeds te streven naar meer schaalgrootte wist hij iedereen kapot te concurreren. Hij wil een winkel creëren waarin alles te koop is en zo snel mogelijk geleverd.
Dit neemt hij letterlijker dan je zou verwachten. Met Jeff Bezos’ motivatie en karakter in het achterhoofd, wist ik dat “Amazon Prime Air” geen 1 april grap is. Dit is een nieuwe dienst die Amazon aan het testen is, waarin drones kleine bestellingen aan de deur afleveren. Een serieuze poging van Bezos om de ultieme instant delivery een stap dichterbij te brengen.
Het boek over de oprichting van Twitter is “Hatching Twitter”. Merkwaardig genoeg is de titel van de Nederlandse vertaling “De Twitter Story“. Wat het verhaal van Twitter bijzonder maakt, is dat er vier oprichters zijn: Noah Glass, Biz Stone, Jack Dorsey en Evan Williams. Zij hebben allen hun bijdrage gehad. Een groot deel van de tijd waren was er echter sprake van machtsspelletjes en wisten de heren elkaar steeds van de troon te stoten.
We leren over hun talenten maar ook over hun gebreken. Noah Glass was het die de naam van Twitter verzon en de eerste drijvende kracht was. Biz Stone hielp het product creatief en commercieel naar een hoger niveau te tillen. Jack Dorsey was de productman, die veel belangrijke keuzes maakte en het concept verfijnde. Intussen zette hij bijna achteloos een betaaldienst op onder de naam Square, die eveneens miljarden waard is. Evan Williams had met Blogger al een briljant concept neergezet. Hij investeerde veel eigen geld in Twitter en wist het bedrijf ver te brengen, maar moest uiteindelijk toch wijken.
Hyves
Hoewel Hyves lang niet zo’n succesverhaal is als de bovenstaande voorbeelden, is het wel het bewijs dat niet alle jongensboeken in Sillicon Valley worden geschreven. Raymond Spanjar vertelt in zijn “van 3 naar 10.000.000 vrienden” hoe Hyves in Nederland groot werd. Hij richtte Hyves op samen met Koen Kam en Floris Rost van Tonningen. De drie zijn er niet minder van geworden. Telegraaf Media Groep kocht in 2010 Hyves voor 53 miljoen euro.
Hyves werd daarna al snel overvleugeld door Facebook. Het maakt het boek van Spanjar niet minder leuk, omdat het sociale netwerk toch een aantal jaren een enorm bereik in Nederland heeft gehad. Er zijn genoeg anekdotes te vertellen over die periode. Persoonlijk vind ik het jammer dat dit Nederlandse initiatief het afgelegd heeft tegen de miljarden dollars van Facebook. Maar feit was dat Hyves, zeker onder de nieuwe eigenaar, een zwalkende koers had en onvoldoende innoveerde.
Ik vond Hyves een top boek, heerlijk open over alle toppen en dalen van hyves en een mooi overzicht hoe het is om een bedrijf te starten… The Everything store was een top boek, De gigantische focus om van boeken naar everything store te gaan en daarna de problemen met ict oplossen met een cloud. Facebook is een stuk minder inspireren, eerder een waarschuwing en twitter is alleen voor mensen die twitter goed kennen leuk..