Als ondernemer heb je dagelijks uitdagingen. Zeker in een groeiend bedrijf. Die uitdagingen zijn meestal niet uniek, maar komen in elk groeibedrijf voor. Er is theorie over die je kunt leren. Ook is het ontzettend waardevol om met andere ondernemers te sparren. Het groeicollege maakt dit mogelijk. Als teamcoach ben ik verbonden aan dit initiatief en heb ik mijn eerste vijf ondernemers aan een certificaat mogen helpen.

Het groeicollege is een initiatief van het Erasmus Centre of Entrepreneurship, De Ondernemer en NLGroeit, waar ik al enige tijd mentor ben. Zij hebben een lesprogramma samengesteld voor ondernemers die hun bedrijf naar het volgende niveau willen brengen. Het voordeel van de combinatie is dat er een sterke theoretische basis is, maar dat ook de praktijk niet wordt vergeten.

Ons team

Mijn team bestond uit ondernemers achter Praegus, A Fish Named Fred, Agelerate, Nolte Mezzanine en Procurios. Hele diverse bedrijven, want het betreft achtereenvolgens software testers, ontwerpers van mannenkleding, projectmanagers, bouwers van entresolvloeren en de ontwikkelaars van CRM software voor goede doelen. Mijn eigen achtergrond in games en de luchtvaart was weer heel verschillend. Maar allemaal zijn ze zeer succesvol in hun markt, met vergelijkbare groeivragen en -ervaringen.

Vooraf merkte ik nog wat scepsis bij de deelnemers over deze diversiteit. Maar ik heb zelf in het verleden mogen ervaren hoe nuttig een steuntje in de rug kan zijn met een groeibedrijf. Met Gamebasics nam ik in 2013 deel aan de Groeierskring van Syntens, waarin ik in een vergelijkbare setting aan bedrijven uit verschillende sectoren werd gekoppeld. Dus ik maakte me geen zorgen.

In sprints van twee weken, waarin telkens een hoorcollege en een werkcollege gepland stonden, heb ik samen met mijn team het curriculum doorgewerkt. Dat viel niet mee voor de deelnemers, want er wordt best wat van je gevraagd in het groeicollege. Naast een directeurschap in een groeiend bedrijf is dat lastig te combineren.

We hebben een aantal meetings online gedaan, maar gelukkig ook tijd gevonden om twee bedrijven te bezoeken. Bij A Fish Named Fred werden we meegenomen in de wereld van de mannenkleding die de wereld meer kleur geeft. Bij Procurios kregen we een kijkje in een heuse bunker waarin hun kantoor gevestigd is.

De inhoud van het Groeicollege

De verschillende modules in het Groeicollege gaan bijvoorbeeld over groeikansen herkennen en benutten, leiderschap, people management en sales. Het uitwerken van deze onderwerpen zorgt voor een groeiplan, waarmee je beter zicht krijgt op de groeimogelijkheden op de midden en lange termijn. Het aan de slag gaan met deze thema’s is belangrijk voor je organisatie. Het dwingt je verder te kijken dan de waan van de dag. Het feit dat je de sociale druk ervaart van je team, zorgt ervoor dat je doorzet.

Naast de lesstof hebben we ook elke meeting tijd gemaakt om met elkaar de lopende zaken te bespreken. Want een dag in het leven van een ondernemer is nooit saai. Soms werd er hulp geboden, of werden er oplossingen aangedragen. Soms ook niet. Maar alleen al doordat deze ervaringen gedeeld werden, merkte ik dat de groep steeds hechter werd. Want het is ontzettend waardevol om binnen een groep gelijkgestemden je verhaal kwijt te kunnen. Dat vond ik mooi om te zien.

Ik denk dat de ondernemers die deel hebben genomen aan het Groeicollege er veel aan gehad hebben. Op de afsluitende bijeenkomst op woensdag 18 januari mocht ik hen hun certificaat overhandigen. Voor mij was dit naast het leren kennen van deze mooie en kleurrijke mensen, ook een mooie beloning.

Groeicollege

Meer over het Groeicollege?

Ik beveel het Groeicollege van harte aan bij iedereen die een groeibedrijf heeft en zich verder wil bekwamen in de kunst van het groeien! Leer hier meer over het Groeicollege.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.