Veel bedrijven hebben het tijdens de Corona-crisis moeilijk. Maar ze proberen hun klanten zo goed mogelijk te helpen. Zo niet de IKEA. Het Zweedse bedrijf is de weg volledig kwijt. Ze hebben zelfs besloten hun klantenservice maar volledig op te doeken.
Ik hoor je denken. IKEA? Dat is toch een ijzersterk merk? Die laten hun klanten toch niet in de kou staan? Toch wel. Op een schaal die ongekend is.
Kijk maar eens naar de TrustPilot score die IKEA momenteel heeft. De score staat op 1,5 van de 5 sterren op dit moment en daalt nog steeds verder. En ik denk dat de meeste klanten die ene ster al teveel vinden. Dit is gebaseerd op meer dan 13.000 reviews. Dat betekent dat een heel dorp IKEA de slechtst denkbare score geeft.
Wat is hier aan de hand?
IKEA is de weg kwijt
Dat bedrijven het moeilijk kunnen hebben door Corona, weet ik als geen ander. Enig aanpassingsvermogen is nodig. Juist dat ontbreekt bij de meubelgigant. Bij IKEA is men volledig ingericht op het afhalen van spullen. Een bezorgdienst hebben ze wel, maar die is duur en niet flexibel. Prima onder normale omstandigheden. Maar tijdens de pandemie zijn de winkels niet open. Bezorging is noodzaak voor klanten.
Dat kunnen ze totaal niet aan. Zo heb ik helaas persoonlijk moeten ervaren.
Mijn IKEA drama
De levering van mijn bestelling werd drie keer uitgesteld. Zonder dat ik daar enige inspraak in had. Dit werd mij op de dag zelf via email doodleuk medegedeeld. Maar daar stopt het niet. Er kwam eerst wel een vrachtwagen langs, maar die bleek geen spullen achterin te hebben. Een paar weken later, toen er wel geleverd werd, werden de pakketten pontificaal voor mijn deur gedeponeerd. Die bleken ook nog eens niet voor mij te zijn, maar voor iemand anders!
Ze reageren niet op email. Bellen kan ook niet. Ze hangen de telefoon na het bandje op. Klantenservice? Doen ze niet meer aan. Geloof me, ik heb het geprobeerd.
Ik zit dus nu met allemaal troep die niet van mij is. Op de website staat dat ze de aflevering hebben gedaan, van mijn vooruitbetaalde spullen. Ik kan nergens mijn beklag doen. Ik kan mijn geld niet terugvragen. Een 100% scam.
Het gaat hier nota bene om spullen voor kinderkamers. Hoe leg je dit aan kinderen van 5 en 7 uit, die geen meubels op hun kamers hebben?
IKEA heeft gefaald
Het management van IKEA Nederland heeft schromelijk gefaald. We zitten nu al ruim een jaar in een lockdown. Enige vooruitziende blik was mogelijk geweest. Desnoods maak je het onmogelijk om spullen te bestellen. Of je annuleert de bestellingen. Vervelend. Maar duidelijk. Dit is gewoon diefstal.
In de politiek zou hun aftreden al lang geëist zijn. Achter die 13.000 mensen die zich op TrustPilot hebben geuit, zitten ongetwijfeld nog vele duizenden andere gedupeerden. Het AD schreef in januari al over de puinhoop bij IKEA, maar het lek is nog lang niet boven. Triest.
Ik stel voor dat we met zijn allen op hetzelfde moment een “drempellevering” gaan doen bij een IKEA. Dan dumpen we allemaal spullen voor hún deur.
En dan roepen we heel hard: Hej!