Hyperloop is een nieuwe manier van transport, waarin je weggeschoten wordt in een buis tot wel 700 km/u. Elon Musk publiceerde in 2012 een paper over dit concept. Sindsdien zijn mensen wereldwijd bezig om Hyperloop realiteit te maken. En wat ik tot voor kort niet wist: de kopgroep op dit gebied zit in Nederland: Hardt Hyperloop in Rotterdam.

Wat is een Hyperloop?

Het is niet voor niets dat Elon Musk met de Hyperloop op de proppen kwam. Vliegverkeer zorgt voor veel luchtvervuiling, trein en auto zijn te langzaam en hun capaciteit is beperkt. Supersnelle verbindingen tussen de grote steden zijn nodig. En precies dat is belofte van Hyperloop. Op een duurzame, betaalbare en comfortabele manier.

Passagiers worden afgeschoten in capsules door lunchtdichte buizen. Gebrek aan luchtweerstand zorgt ervoor dat de Hyperloop heel efficiënt en snel is, en volledig via zonnepanelen van energie kan worden voorzien. Elke twaalf seconden kan er een pod worden afgevuurd met enkele tientallen reizigers, waardoor de Nederlandse Hyperloop in theorie een grote capaciteit heeft.

Het ontstaan van Hardt Hyperloop

De tech start-up is ontstaan uit de TU Delft. In 2015 schreef SpaceX een challenge uit voor de het beste Hyperloop prototype. De TU won deze competitie in 2017 en plaatste zich in de mondiale schijnwerpers. Dit winnende team richtte vervolgens Hardt Hyperloop op, met als doel om de eerste functionele Hyperloop realiteit te maken.

Ik kreeg met een aantal bevriende ondernemers een rondleiding bij het bedrijf. Het is niet gemakkelijk om een nieuwe vorm van transport te ontwerpen en te bouwen. Hardt Hyperloop richt zich op de technologie rondom de pod, de aandrijving en de wisselsystemen. De uiteindelijke Hyperloop moet, net als bijvoorbeeld een spoorlijn, bekostigd gaan worden door overheden.

De toekomst van Hyperloop

Hardt Hyperloop heeft flink wat wijzigingen aangebracht aan het originele idee van Elon Musk. Ze hebben de techniek in simulaties en controleerbare omgevingen getest en verfijnd. Er is nagedacht over allerlei aspecten. Welke magneten werken het beste voor het dragen van de capsule? Hoe los je het probleem op dat er geen ramen in de pod zitten en dit als claustrofobisch kan worden ervaren door de passagiers? Hardt Hyperloop beschikt over een aantal belangrijke patenten die nodig zijn om de Hyperloop technologie voor praktische toepassingen mogelijk te maken.

In Groningen wordt een Europees test-track gebouwd van een halve kilometer Hyperloop, waarop de eerste serieuze tests met pods gedaan kunnen gaan worden. Een mooie ontwikkeling die per september van dit jaar operationeel moet zijn.

De volgende stap is om een testlocatie te bouwen, waar daadwerkelijk passagiers vervoerd gaan worden. Er wordt aan gedacht om Rotterdam-The Hague Airport te verbinden met Rotterdam Centraal Station. De Europese kaart waarop alle toekomstige Hyperloop verbindingen staan aangegeven, is al getekend.

Het kan nog wel even gaan duren voordat de Hyperloop echt realiteit is. Net als met een vliegende auto, gaat deze nieuwe mobiliteitsoplossing niet over één nacht ijs.
Vanaf 2029 verwacht Hard Hyperloop de eerste locatie gereed te hebben.

Maar het is fantastisch om te zien dat een Nederlands bedrijf dat opgericht is door studenten voorop loopt in de mondiale race om de eerste Hyperloop te realiseren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.