Dit jaar was de Dutch Innovation Factory een officiële locatie voor de Global Game Jam. Een evenement waarin je moet proberen een game te maken binnen slechts 48 uur. Met 40 deelnemers was het een gezellig en creatief weekend, waarin veel lol werd gemaakt. En natuurlijk games!
Games spelen is leuk, maar games maken zo mogelijk nog leuker. De vrijheid om te maken wat je maar verzint, is wat het zo aantrekkelijk maakt om aan games te werken.
Een gevarieerd gezelschap was op de Game Jam afgekomen, uit het hele land. Sommigen hadden hun hele auto volgeladen met computers, apparatuur en zelfs muziekinstrumenten. Omdat de deelnemers op dit event konden blijven slapen, hadden ze ook luchtbedden en kampeerspullen bij zich.
De aftrap van de Game Jam
Bij de aftrap van de Game Jam werd het thema bekendgemaakt. Deze keer was dat “repair”. Alle tijdens dit weekend gemaakte games zouden in dat thema moeten passen.
Na een korte presentatie werden de groepjes gevormd. Ongeveer de helft van de deelnemers had zich nog niet bij een groepje aangesloten. Er werden dus vele gelegenheidssamenstellingen gemaakt.
Sleepy Steve
Ik deed zelf ook mee, met een gecombineerd team RB Group/Gamebasics.
In ons spel, dat we “Sleepy Steve, The Wandering Wanker” hebben gedoopt, loopt de hoofdpersoon Steve slaapwandelend over straat. Hij is zich door zijn slapende toestand niet bewust van de gevaren die voor hem opdoemen. Je kunt hem helpen door kapotte bruggen te repareren. Doe je dit niet, dan valt hij met een schreeuw die door merg en been gaat naar beneden.
Ik had me ingespannen om het evenement in de Innovation Factory te krijgen en als gevolg daarvan moest ik organisatorisch de handen uit de mouwen steken. Dat viel niet altijd makkelijk te combineren met het deelnemen aan het event zelf, maar desondanks is het ons team gelukt een spel te maken dat er goed uitziet en speelbaar is. We hadden nog heel veel ideeën om het beter te maken, maar de tijd is ontzettend kort.
De winnaars
Het winnende team had een game gemaakt onder de naam “PoopHammerMan”. Verder waren “Grab Yourself Together” en “Scrappy” in de prijzen gevallen. De jury had vooral oog voor de speelbaarheid van de games. De meeste teams hadden wel een mooie presentatie weten te realiseren, maar een game maken die goed speelbaar is, is verdraaid lastig in korte tijd.
Bekijk hier de lijst met alle gemaakte games.
Sponsors
De organisatie van het event werd door Gamebasics en RB Group gedragen. De Dutch Innovation Factory stelde de locatie ter beschikking. Verder was er een bijdrage van TMM Ventures, Computest en Online Payment Platform.