Het GameLab in de Dutch Innovation Factory is een plek waar studenten onder deskundige begeleiding kunnen werken aan gaming gerelateerde opdrachten. Van PC en mobiele entertainment games tot aan serious games, digital twins en simulaties. Ik ben als Manager GameLab van de Haagse Hogeschool gestart om deze projecten te verzamelen en te begeleiden.

Waarom een GameLab?

Ik begeleid vanuit de Haagse Hogeschool al enige jaren HBO-ICT stages van verschillende afstudeerrichtingen. Daarbij heb ik ervaren hoe moeilijk het kan zijn voor studenten om een relevante opdracht te vinden in gaming. Dat komt niet omdat er geen opdrachten zijn, maar vooral omdat de bedrijven de studenten niet weten te vinden of andersom. Ook laat vaak de begeleiding te wensen over, omdat veel bedrijven geen ervaring hebben met games, gamification en simulaties.

Het GameLab is ontstaan vanuit de behoefte om studenten die gaming gerelateerde projecten willen doen, de beste opties te bieden. Hoewel er in Nederland voldoende mooie bedrijven en projecten zijn op gaming gebied, blijkt het lastig voor studenten om deze te vinden. Ook is het van belang om aan kennisopbouw te doen. Hier voorziet het GameLab in: een centrale plek waar opdrachten worden verzameld en gekeurd, waarna eraan wordt gewerkt in een duurzaam proces binnen de Hogeschool. Hierdoor krijgen studenten passende opdrachten en kunnen deze bovendien meerdere stageperiodes doorlopen.

Voor wie is het?

Studenten van de Haagse Hogeschool HBO-ICT die de afstudeerrichting Game Development & Simulation (GDS) hebben gekozen, of die de minor over gaming hebben gevolgd, kunnen vanaf komende jaargang terecht in het GameLab voor stage, afstudeeropdracht of project.

Het GameLab bevindt zich fysiek in de Dutch Innovation Factory, in de Innovation Labs die daar ingericht zijn. Maar er zal ook op andere locaties aan projecten worden gewerkt.

Wie zijn er betrokken bij het GameLab?

Om de nodige deskundigheid te waarborgen heb ik de hulp ingeroepen van GameTailors. Dit bedrijf uit Delft is gespecialiseerd in het maken van serious games die de wereld beter maken. Behalve dat zij waardevolle kennis inbrengen, hebben zij ook aansprekende opdrachten voor de studenten.

Hoewel de eerste studenten pas vanaf september starten, ben ik vast begonnen met het leggen van contacten, verzamelen van opdrachten en het vastleggen van procedures. Uiteraard moeten er ook nog studenten worden geïnteresseerd om in het GameLab aan de slag te gaan.

De opdrachten zijn afkomstig vanuit de Haagse Hogeschool en andere hogescholen en universiteiten, de Gemeente Zoetermeer en het bedrijfsleven.

Aan welke opdrachten kan worden gewerkt?

Een aantal voorbeelden van opdrachten waarin in het GameLab kan worden gewerkt:

Rumble Arena

Rumble Arena van Rekall Games is een PC- en mobiele game die meer dan één miljoen downloads in de App Stores heeft. Het is een vechtspel zoals Super Smash Bros, waarin je elkaar van een platform moet slaan. Studenten van het GameLab krijgen de kans om aan deze game te werken en bijvoorbeeld uit te breiden met nieuwe spelelementen of levels.

Kite Surfing Simulation

Dit project van GameTailors maakt gebruik van virtual reality. Met de VR-bril op waant de speler zich in de zee om te kitesurfen. Er is een hardware- en software setup met een operationele simulator, die door de studenten verder kan worden uitgebreid en verfijnd.

KibA app

De KibA app is ontwikkeld door dr. Anke Klein van de Universiteit Leiden, om kinderen te helpen die specifieke angsten hebben. Zij kunnen in deze app dagelijks oefenen om zo stap voor stap deze angsten te kunnen overwinnen. De app is onderdeel van een wetenschappelijk gevalideerde behandelmethode. Studenten van het GameLab zullen werken aan deze app en de functionaliteit en het uiterlijk ervan verbeteren.

3D Gymplanner

Gymdocenten en -studenten op de academie voor lichamelijke opvoeding bereiden graag hun lessen tot in detail voor om optimale beweegsituaties te creëren. Daarbij hoort ook een plattegrond maken van de zaalinrichting. Studenten kunnen werken aan een 3D Gymplanner, waarbij de zaalinrichting vanuit alle oogpunten en zo realistisch mogelijk plaats kan vinden. Dit is een “The SIMS”-achtige omgeving, waarin de 3D modellen vanuit een inventaris in zalen en op velden geplaatst kunnen worden.

Online Soccer Manager (OSM)

Miniclip Nederland biedt studenten van het GameLab de kans te werken aan Online Soccer Manager, de populaire mobile game met miljoenen gebruikers wereldwijd. Miniclip Nederland in Zoetermeer is partner van het GameLab en de Dutch Innovation Community. Naast OSM ontwikkelen zij ook andere mobiele titels waar studenten aan kunnen werken.

Het is mijn bedoeling om nog meer opdrachten te verzamelen, zodat de studenten de keuze hebben waar zij aan willen werken.

Ik kijk ernaar uit om met studenten aan deze en andere projecten te werken, mijn ervaring op hen over te brengen en te zien welke creatieve games en simulaties ze gaan maken.

Hoe meld ik mijn project aan bij het GameLab?

Heb je een project of game waaraan je studenten wil laten werken? Super! Neem dan contact met mij op. Samen kunnen we dan kijken of het project past binnen het GameLab en of we studenten ervoor kunnen interesseren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.