Er is een artikel over Gamebasics verschenen in het e-zine van Agentschap NL. “Dagelijks 50.000 nieuwe spelers in voetbalgame” is de wervende titel geworden van dit interview. Wij mochten vertellen over de opmars en toekomstplannen van Online Soccer Manager. Dit verhaal is vervolgens ingepast in een bredere kijk op de games industrie.
Agentschap NL is een onderdeel van het ministerie van Economische Zaken. Het houdt zich bezig met innovatie en internationaal zakendoen. Naast het geschreven artikel is er ook een video-interview afgenomen.
Lees hier het volledige E-zine wereldzaken inclusief het videointerview.
Dagelijks 50.000 nieuwe spelers in voetbalgame
Kunnen Nederlandse gamemakers het internationale succes van hun televisiebroeders evenaren? Aan creativiteit geen gebrek, maar commercieel gezien is er nog een slag te maken.
Op een bedrijventerrein aan de westrand van Zoetermeer prijken de post-its met tweewekelijkse scrumdoelen op het prikbord. Nog drie dagen te gaan, maar bijna alles hangt al rechts, onder ‘afgerond’. Aangepaste beker, nieuwe vertaling voor Turkije, extra scherm voor tussenuitslagen, aanpassingen voor Android en iOS-platforms – ruim veertig actiepunten zijn weer strak op tijd afgetikt.
Het is business as usual in het kloppende hart van Gamebasics, ontwikkelaar van Online Soccer Manager (OSM). Met OSM kruipen spelers in de rol van voetbalmanager. Ze doen transfers, bepalen de tactiek en opstelling, organiseren trainingen, passen het stadion aan en meer. Iedere nacht berekent een realistische simulator de nieuwe posities in de 134 beschikbare landencompetities.
Zolderkamerklassieker
OSM is het geesteskind van oprichter Jeroen Derwort. Hij ontwikkelt de basisvariant van het spel in 2002, in eerste instantie voor vrienden, maar vrienden hebben weer nieuwe vrienden en binnen no-time spelen tienduizenden mensen in Nederland het spel. Op de vleugels van het succes haalt Derwort in 2004 Frank Tijhuis erbij. Doel: het veroveren van de internationale markt.”
Vier magere jaren
De beide mannen hopen op een herhaling van het virale succes in Nederland. Tijhuis: “Gewoon omzetten in Engels en dan gaan wij ondertussen een potje sjoelen.” Derwort: “We ontwikkelden in die tijd veel andere games, in goed vertrouwen dat OSM haar eigen weg wel zou vinden.” Helaas, vier jaar later telt OSM maar 20.000 buitenlandse gebruikers, peanuts in online games-land.
Het gebrekkige succes laat zich – achteraf – goed verklaren. Tijhuis: “We hadden totaal geen kaas gegeten van internetmarketing. We adverteerden bijvoorbeeld in bladen, maar nu weten we dat de conversie van offline marketing nul is.” Derwort: “Slordige vertalingen, weinig inzicht in de lokale betaalsystemen – het zat kwalitatief gewoon niet goed in elkaar.
In rap tempo volwassen
De grote ommekeer komt in 2008. Gamebasics besluit alle andere games af te stoten en alleen nog maar te focussen op OSM. Met hulp van innovatieplatform Syntens wordt gesleuteld aan de bedrijfsvoering. De organisatiestructuur wordt strak getrokken en processen rond marketing en acquisitie krijgen een vaste plaats. Tussen 2008 en 2010 wordt Gamebasics in rap tempo volwassen.
Dan toch viraal
Vanaf dat moment gaat het lopen, hard lopen, mede ook dankzij de opkomst van mobile games, waar het bedrijf tijdig op inspeelt. Derwort: “We hebben alles omgebouwd, een flinke investering die zich nu uitbetaalt.” Op een gemiddelde dag in 2013 zijn er 50.000 nieuwe inschrijvingen, waarvan meer dan de helft via de mobiele platforms.
“Zonder het aanpassen van onze bedrijfsvoering en de investering in mobile waren we langzaam doodgegaan.”
Living the dream
Gamebasics dwong voor zichzelf een beter lot af. Een half miljoen maandelijks actieve spelers in Nederland, driekwart miljoen in Turkije, een kwart miljoen in het Midden-Oosten en nog eens anderhalf miljoen in andere landen – het is de droom van iedere gameontwikkelaar in Nederland.