Edubroad, een dienst die buitenlandse studenten op weg helpt in Nederland, heeft de minor The Next Successful Online Startup gewonnen van de Haagse Hogeschool. De runner up was Scribble, een platform dat lezers en schrijvers bij elkaar probeert te brengen.
Er werden acht start-ups door de studenten gepitcht. Elk groepje had ongeveer 30 minuten de tijd om hun idee en het achterliggende business model uit te leggen. Ik was onderdeel van de jury die de concepten moest beoordelen.
Edubroad, Scribble en PetCareFinder
De beste business case werd gepresenteerd door Edubroad. Deze startup heeft tot doel om studenten wegwijs te maken in Nederland. Hiervoor hadden ze een mooi MVP uitgedacht, met bijvoorbeeld een takenlijst als een scrumbord, met alle dingen die je moet doen om als buitenlandse student je weg in Nederland te vinden.
Scribble, de nummer twee, was mijn persoonlijke favoriet. Dit idee brengt lezers en schrijvers samen, met als idee dat schrijvers van boeken en artikelen graag een publiek willen en bereid zijn te betalen om een kans te krijgen gepubliceerd te worden.
De bronzen plak was voor PetCareFinder, een dienst die je helpt om oppas voor je huisdier te vinden. Grappig genoeg hadden de winnaars van vorig jaar ook een concept met huisdieren. Blijkbaar ligt daar nog een gat in de markt.
Overige concepten
De overige concepten:
- clique.com: een app om vrienden te vinden via Snapchat
- RowLife: een dienst voor roeiers om hun vorderingen bij te houden
- Fashion Rent: laat je kleding en accessiores uitlenen om wat bij te verdienen
- Dr3me: motiveert via gamification om co2 uitstoot te verminderen
- Unistarts: helpt studenten hun eigen startup op te zetten
Wat opvalt is dat er veel platforms bij zitten. De meeste concepten willen zich onderscheiden doordat ze goedkoop zijn en heel veel features hebben. Een combinatie die in de praktijk lastig gehaald zal kunnen worden. De financiële projecties waren dan ook niet het sterkste punt van de presentaties.
Validatie en presentatie
Ik jureer nu al een aantal jaren in deze minor. Ten opzichte van de vorige keer viel op dat er minder aan validatie gedaan was. De studenten hadden hooguit een vragenlijst gebruikt om erachter te komen of er interesse voor hun product of dienst is. Dat maakt het minder zeker of de gepitchte ideeën enige slagingskans hebben.
Daar staat tegenover dat de structuur van de presentaties en de presentatietechniek op een heel behoorlijk niveau waren. De top-3 van deze minor zou met een uitgedacht idee zonder twijfel goed voor de dag komen bij investeerders. De groep die echt een kans van slagen heeft om hun idee succesvol neer te zetten in de praktijk, ben ik echter niet tegengekomen.
[…] 2019 pitch competitie […]
[…] wat pitches voorbij zien komen. Het droevige is: het komt zelden voor dat ze goed zijn. De meeste pitches bevatten ontzettend lange verhalen over de oplossing. Soms ook nog wel over het team. Maar meestal […]