Een easter egg is een door de makers verstopt grapje in een stuk software. Easter egg betekent in het Nederlands letterlijk: paasei. Op het eerste oog lijkt het vaak iets nutteloos te zijn, maar het is waardevoller dan je denkt. Daarnaast zegt het wat mij betreft ook iets over de makers: dat ze passie voor hun product hebben.
De bekendste easter eggs komen van de grote softwaremakers. Google staat er bekend om. Zij hebben zoveel easter eggs dat er websites bestaan om ze allemaal uit te lijsten. Tik maar eens ‘solitaire’ in, in de zoekmachine. Er komt een knop waarmee je vanuit de Google resultaten gelijk kan gaan spelen.
Daar heeft iemand flink wat werk inzitten, waar geen directe opbrengst tegenover staat. Maar wat mij betreft geeft het aan dat er mensen achter de dienst zitten die het gewoon ‘cool’ vinden om dit te doen.
Marketing
Behalve de menselijke factor hebben easter eggs ook een marketingeffect. Het feit dat easter eggs overal kunnen opduiken, maakt dat het vinden van zo’n ei gratis publiciteit kan opleveren. Websites zoals deze maken er artikelen over en zorgen zo voor een sympathiek soort aandacht.
Om dit effect te bereiken is het wel verstandig om de easter eggs niet té goed te verstoppen. Of zelf de locatie te ‘lekken’ zodat deze viral kan gaan op het internet.
Tesla
Tesla is een ander bedrijf dat de kracht van easter eggs ten volle benut. De auto’s zitten er vol mee. Kortgeleden hebben ze zelfs een ‘easter egg menu’ geïntroduceerd, waar je alle easter eggs die je auto rijk is nog eens kunt bekijken. Enkele voorbeelden zijn een paint programma op je dashboard, een ‘Santa Mode’ voor kerst, de James Bond submersible auto, mariokart in de autopilot en rijden op mars (zie onder).
Tesla heeft veel positieve publiciteit gekregen als gevolg van deze easter eggs. Het leuke van hun grapjes vind ik ook dat ze meestal direct of indirect iets te maken hebben met topman Elon Musk. Het past helemaal in zijn ‘nerdy’ humor om een volumeknop te hebben die tot de waarde 11 gaat. Het zijn dit soort subtiele grapjes die ervoor zorgen dat je niet alleen rondrijdt in een mooie auto, maar ook een band krijgt met het team die hem heeft gemaakt.
OSM en RosterBuster
“OK, easter eggs zijn de bom. Maar wat doe je er zelf dan aan?” zou je mij kunnen vragen. De afgelopen jaren niet zoveel, omdat ik zelf niet meer achter de knoppen zat. Maar in de beginperiode van OSM, heb ik twee easter eggs gemaakt.
In de voorloper van OSM Dutch Football Manager, had ik een ‘punish te team’ modus ingebouwd waarin je je spelers kon bestraffen, als ze niet goed hadden gespeeld.
In OSM zelf was in de eerste jaren een soort spaceinvaders game achter een plaatje verstopt. Dat spel maakte gebruik van karakters uit mijn eerdere game Avalon.
Bij RosterBuster ben ik wat meer hands-on bezig, dus ik heb weer wat paaseieren uitgebroed. Zo kun je als piloot nu als bestemming de Death Star Imperial Airport (DSI) kiezen, waarbij je actuele informatie kan opvragen over deze ruimtehaven. Dit is niet het enige geintje dat er in RB zit, maar laat ik niet teveel verklappen.
Het kan natuurlijk zijn dat sommige gebruikers zo’n grapje minder waarderen, dat risico loop je altijd met humor. Maar ik ben benieuwd wanneer de eerste piloot een plaatje post op Instagram waarop bestemming ‘Death Star Imperial Airport’ te zien is.