Dominations is een variant op het base builder thema. Met Clash of Clans is dit het populairste genre geworden op de iPad. Dominations heeft als unieke toevoeging dat je dorp, naarmate het verder wordt uitgebreid, steeds in een ander historisch tijdperk terecht komt.
De belangrijkste reden om Dominations te proberen, was voor mij dat het ontwikkeld is door Brian Reynolds. Deze gamedesigner heeft klassiekers op zijn naam als Civilization II en Rise of Nations. Twee van mijn favoriete games aller tijden. Het was voor mij een feest van herkenning dat enkele principes uit deze spellen terug te vinden zijn in Dominations. Maar verder blijft het wel een echte basebuilder.
In Dominations moet je een dorp opbouwen. Alles wat je doet kost grondstoffen. Om meer grondstoffen te krijgen, moet je upgraden. Je kunt het sneller doen, maar dan moet je geld betalen. Allemaal principes die zo langzamerhand gemeengoed zijn. Dit aspect zit goed in elkaar. Al moet je na verloop van tijd wel heel lang wachten op de upgrades.
Een sessie in Dominations is kort. Je haalt het geproduceerde geld en voedsel op en klikt je upgrades aan. Als je wilt kun je tegenstanders aanvallen. Deze worden willekeurig voor je geselecteerd. Het aanvallen is wel grappig, maar veel tactiek komt er niet bij kijken. Slechts één keer per halve minuut heb je de mogelijkheid om je mannetjes een bepaalde kant op te sturen.
Wanneer je niet speelt, kun je zelf aangevallen worden. Het bouwen van een goede verdediging in je dorp is dus essentieel. Het is leuk om verschillende dingen te proberen. Maar als je eenmaal optimaal verdedigd bent, dan ben je klaar. Je blijft dan wel grondstoffen verliezen in je afwezigheid, want regelmatig vallen sterkere tegenstanders je aan. Die kun je onmogelijk tegenhouden. Dit maakt het lastig om verder te komen in Dominations zonder geld uit te geven.
Gegeven de simpele gameloop, heb ik een tijdje gedacht dat Dominations een dom spel was en dat ik er binnen de korste keren op uitgekeken zou zijn. Toch speel ik nu al een paar maanden. Het dorpje lonkt elke ochtend om weer even de upgrades aan te klikken en te kijken of ik genoeg mannetjes heb geproduceerd om een vijand aan te vallen. Het blijft dus boeien.
Het spel bevat net als Clash of Clans ook community features. Zo kun je een alliance oprichten en elkaar troepen sturen. De voordelen daarvan zijn me echter nog niet helemaal duidelijk. Er wordt weinig onderling gecommuniceerd. De feature lijkt niet echt goed doordacht.
Concluderend is Dominations een leuke basebuilder, die iets toevoegt aan het genre. De community features zijn niet goed ontwikkeld, maar het reizen door de tijd met je dorp maakt het leuk om steeds weer een tijdperk verder te gaan. Maar op de echte opvolger van Rise of Nations moet ik nog even geduldig wachten.