Met een delegatie van Gamebasics konden we een dagje meekijken met Aegon’s ICT teams. Het Web Service Team van Aegon bezorgde ons een vol programma langs ontwikkelcentrum cX Studio en usability lab cX Center.
Wie het indrukwekkende atrium van het hoofdkantoor van Aegon in Den Haag binnenloopt, krijgt de indruk dat de financiële crisis aan deze verzekeraar voorbij is gegaan. Toch is men bij Aegon noodgedwongen hard bezig met de toekomst van het bedrijf. Binnen de sector worden klantgerichte ICT oplossingen steeds belangrijker en het is voor een traditioneel conglomeraat als Aegon niet gemakkelijk om bij te blijven.
cX Studio
Van het Web Service Team kregen we eerst een presentatie, waarna we ons begaven naar cX Studio. Dit is een ontwikkelstudio in een apart gebouw op loopafstand van het hoofdkantoor. Snel schakelen is lastig voor een reusachtig bedrijf als dit. Vandaar dat ervoor gekozen is de ontwikkelteams te huisvesten in een eigen kantoor. Hier kregen we tekst en uitleg over het gebruik van Agile/Scrum op de werkvloer en we werden uitgenodigd een stand-up meeting en een demo bij te wonen.
cX Studio werd een paar maanden geleden gestart en kreeg veel publiciteit, omdat de werknemers niet alleen van Aegon afkomstig zijn maar ook van softwareleverancier HCL. De twee bedrijven moeten innig samenwerken om succesvol te zijn. Dit gaat vooralsnog niet van een leien dakje. Vooral de werkdruk in de eerste maanden is hier debet aan, leren we van de medewerkers ter plaatse. Desondanks heerst er een frisse dynamiek in de studio. Iets dat binnen het grotere geheel van Aegon waarschijnlijk moeilijker te realiseren is.
cX Center
In de middag werden we in de gelegenheid gesteld het cX Center te gebruiken. Dit is een hypermodern Usability Lab, dat Aegon in staat stelt de eigen website en apps te testen. Met echte gebruikers.
Aegon heeft er fors in geïnvesteerd en het lab beschikt dan ook over alle mogelijke toeters en bellen. Met geavanceerde eyetracking worden de ogen van de testpersoon gevolgd. Achter een verduisterende spiegel kun je ongezien meekijken. De stem en het gezicht van de testpersoon worden vastgelegd zodat elke emotie kan worden opgemerkt en ontleed. In elke hoek van de kamer hangen camera’s, zodat geen beweging verloren gaat.
Natuurlijk waren wij erg benieuwd hoe onze nieuwe website het zou doen. Het was indrukwekkend om te zien wat voor nuttige inzichten we via dit Usability Lab kregen. Door de beperkte tijd – Aegon gebruikt het cX Center lab zelf heel intensief – konden we slechts twee testers aan het werk zien. Maar het leverde al veel stof tot nadenken op.
Het was ons duidelijk dat een Usability Lab onmisbaar is voor een internetbedrijf dat zijn klanten serieus neemt. Hier gaan we ons voordeel mee doen.
Gamebasics was uitgenodigd door Aegon’s Web Service Team om kennis te delen en inspiratie op te doen. Een paar weken eerder was hun team bij Gamebasics geweest.