Elon Musk heeft de plannen van SpaceX gepresenteerd om de mensheid naar Mars te brengen. Deze had hij al eerder geopenbaard, maar sinds die tijd was er genoeg nieuws om te vertellen. De belangrijkste onthulling betreft de manier waarop hij voor zijn Marsdroom wil betalen: met betaalde passagiersvluchten in een uur de wereld rond.
Wie denkt dat de missie voor SpaceX om naar Mars te gaan bedoeld is als een nastrevenswaardig maar onhaalbaar doel, kent Elon Musk nog niet. Af en toe is het lastig om te bevatten, maar steeds blijkt weer: dit is geen grap, hij meent het echt. Hij kan als geen ander stapsgewijs redeneren naar een doel dat behaald moet worden. In dit geval kijkt hij tientallen of zelfs honderden jaren vooruit naar een toekomst waarin de mensheid Mars en de rest van het zonnestelsel heeft gekoloniseerd.
BFR
Zijn plannen met SpaceX voor de nabije toekomst worden steeds concreter en meer gedetailleerd. Zo leren we dat ze in 2022 de eerste vluchten naar Mars willen maken. ‘Een optimistisch doel’ geeft Musk toe. ‘Maar we gaan ervoor.’ De raket waarmee de mensheid voor het eerst naar Mars moet gaan reizen heeft hij de BFR gedoopt, de ‘Big Fucking Rocket’. Typische Musk humor. Er zullen er in eerste instantie zes nodig zijn om op de planeet een eerste basiskamp te kunnen stichten.
We leren hoe de BFR gebouwd gaat worden en hoe ongelooflijk groot en krachtig deze raket wordt. De grootste en krachtigste van allemaal. Maar het belangrijkst is de prijs per lancering. Die is het laagst van allemaal. Omdat hij, in tegenstelling tot andere raketten, volledig hergebruikt kan worden. Ondanks die lage prijs per lancering is de ontwikkeling en bouw van de BFR’s natuurlijk ontstellend duur. SpaceX gaat daarom zich volledig richten op het bouwen van de BFR en zal al haar vluchten daarmee gaan doen. De huidige raketten die in ontwikkeling zijn, worden uiteindelijk aan de kant geschoven.
Earth to Earth
Om het programma te betalen, kondigde hij een nieuwe dienst aan: ‘Earth to Earth’ lanceringen. De bedoeling is dat passagiers binnen een uur overal op de wereld kunnen zijn. Hiervoor worden in de lanceerplatformen in de oceaan gebouwd. Wat de prijs van zo’n reisje om de aarde gaat worden, heeft hij nog niet bekend gemaakt.
Ik kan me voorstellen dat bedrijven die zich richten op ruimtetoerisme zoals Virgin Galactic, Blue Origin en XCOR (waar de Nederlander Michiel Mol bij betrokken is), met argusogen deze plannen van SpaceX volgen. Want als je straks een SpaceX retourtje Tokyo kunt kopen via de ruimte, dan is hun hele business model overbodig geworden.
Elon Musk is al decennia onnavolgbaar als ondernemer. Elke keer weet hij het te presteren om de grenzen op te zoeken van wat mensen mogelijk achten. Ik geef hem veel krediet, aangezien hij zijn plannen keer op keer waarmaakt en al zijn vergezichten tot nu toe steeds kloppen. Maar deze keer heb zelfs ik het er moeilijk mee. Zal het plan van ‘Earth to Earth’ lanceringen met de BFR gaan werken? Is het veilig en betaalbaar? Het lijkt mij moeilijk, maar ik hoop het. Wie weet maak ik het nog mee dat ik een reisje mag maken buiten de dampkring.