Avalon Arena is de naam van een platform game die ik in mijn studietijd maakte om met vrienden te kunnen spelen. Maximaal acht personen tegelijk proberen met mijnen, mitrailleurs en vuurballen elkaar het leven zuur te maken, tot er een winnaar bekend is.
Dat ik Informatica zou gaan studeren, stond al snel vast, want ik was in mijn middelbare schooltijd het prototype van een echte nerd. In tegenstelling tot de meeste andere nerds speelde ik niet alleen spelletjes op de computer, maar vond ik het vooral leuk om ze zelf te maken. In de loop der jaren waren al de nodige spelletjes van mijn hand verschenen, maar ik had nog nooit een multiplayer game gemaakt.
Het was de tijd van de netwerkparty’s. Met een groepje vrienden bij elkaar gaan zitten, computers, beeldschermen en kabels aansluiten en gamen maar. Met bier en chips erbij waren het leuke dagen die tot in de kleine uurtjes duurden.
We speelden meestal strategiespellen en shooters omdat in die genres de games op de PC ruim voorhanden waren. Ik miste echter een leuke party game. Vandaar dat ik het plan had om zelf iets te programmeren. Met behulp van de programmeertaal Delphi, lukte het om in minder dan drie weken tijd de basis van Avalon Arena neer te zetten. Avalon Arena maakt gebruik van karakters uit een eerder spel dat ik had gemaakt: Avalon.
De levels bestaan in twee varianten: zij- en bovenaanzicht. Wanneer je een level in zijzicht speelt, kan je karakter ook springen en vallen. Er zijn teleporters om van de ene naar de andere lokatie te springen. Je kunt met elkaar chatten en geluidseffecten ten gehore brengen. Het resultaat is een chaotisch spel, waarin iedereen een kans maakt om als winnaar uit de strijd te komen.
Ik had nog wat ideeën om het spel verder uit te breiden, zoals extra levels en power-ups die in de levels verschijnen. Maar na verloop van tijd kreeg ik het drukker met mijn studie en andere bezigheden, daarom is Avalon Arena niet verder uitgebreid. Maar het was (en is) best een leuk spel om te doen. De DirectX en IPX technologieën waarmee het gemaakt is, zijn inmiddels sterk verouderd. Moderne computers ondersteunen het vaak niet eens meer. Het spel is nog wel speelbaar, maar niet meer zo soepel als vroeger. Ook het aanschuiven van veel computers is een belemmering.
Om toch het gevoel van dit spel niet verloren te laten gaan, heb ik er een kort filmpje over gemaakt.
Wie geïnteresseerd is kan Avalon Arena hier downloaden.
[…] potje Brawl Stars. Het concept van Brawl Stars is ons niet vreemd. Zo maakten we in 2003 al de game Avalon Arena. Dit is een competitieve game die alleen via een LAN verbinding als multiplayer te spelen is. Er […]