De Affiliate Dag is een jaarlijks terugkerend evenement voor de bedrijfstak die “affiliate marketing” heet. Affiliates zijn website eigenaren die hun geld verdienen door andermans producten te verkopen. Sinds de eerste editie in 2008 ga ik er ieder jaar naar toe. Ook dit jaar werd het weer georganiseerd in De Fabrique in Utrecht.
Ik ga er altijd graag heen om weer eens bij te praten met een aantal oude bekenden, die net als ik ruim 10 jaar geleden een website begonnen zijn. Zij waren toen vermoedelijk net zo verbaasd dat ze daar hun werk van konden maken als ik. Destijds was het allemaal nog onbekend, hip en nieuw. Nu praten we met weemoed over die ‘goede ouwe tijd’ en is internet een serieuze, maar bijna saaie business geworden. Wie echt voorop wil lopen, moet ‘iets’ met mobiel doen. Daar heeft de gevestigde orde moeite mee. De geschiedenis herhaalt zich.
Het programma was weer goed en gevarieerd. Dagvoorzitter was de overenthousiaste Ben van der Burg en keynote spreker was Bryan Eisenberg, een goeroe op het gebied van usability en conversie. Het is verbazingwekkend om te zien hoeveel mensen nog hun geld weten te verdienen met allerlei soorten internetsites. De invloed van de crisis was duidelijk merkbaar, maar toch was de opkomst nog steeds heel behoorlijk.
Leuk artikel Jeroen. Ter info: Wij hadden net zoveel bezoekers als vorig jaar op de Affiliate Dag, dus van de vermeende zichtbaarheid van de crisis was daarin niks merkbaar ieder geval.