In het GameLab doen we meer dan alleen games ontwikkelen. Ook gamification is een belangrijk thema. De KibA app van prof. Anke Klein van de Universiteit Leiden is hier een goed voorbeeld van. Sinds september werkt student Maarten de Bruin aan deze app die kinderen helpt hun angsten te overwinnen.
Hulpmiddel voor therapeuten
De KibA app wordt ingezet als hulpmiddel voor therapeuten, die kinderen van angsten af willen helpen. De therapeut zet opdrachten in de app die het kind kan doen op een mobiele telefoon. De app biedt voor elke oefening drie niveaus. Dat is om het leuk te maken, maar ook omdat de wetenschap heeft uitgewezen dat het belangrijk is voor kinderen om zelf keuzes te maken. De beloningen zijn persoonlijk. Kinderen kunnen sparen voor een beloning door punten te verdienen met de oefeningen. Ze maken zo hun eigen succesverhaal.
De app is oorspronkelijk ontwikkeld door Trifork en de klinische trials zijn bezig. De app is echter nog lang niet af. Tijdens de trials zijn al heel wat wensen naar boven gekomen, die de app beter, effectiever en breder inzetbaar zullen maken. Daarnaast heeft de ontwikkeling van de app een paar jaar stilgestaan. Er is nog genoeg werk te doen.
Maarten is als student Software Engineering van de Haagse Hogeschool binnen het GameLab bezig om deze wensen te implementeren. Hij heeft eerst gezorgd dat de app weer helemaal bij de tijd is. Daarna heeft hij zich erop toegelegd om het systeem meerdere instellingen en therapeuten te laten ondersteunen.
Maarten’s ervaringen
Op de vraag waarom Maarten voor het KibA project heeft gekozen, hoeft hij niet lang na te denken: “Vanwege het type project. Kort gezegd is KibA een hulpmiddel voor kinderen bij het overwinnen van angsten. Door middel van gamifaction wordt dit serieuze onderwerp getackeld. Nu vind ik de klassieke entertainment games gaaf, maar koos toch voor KibA vanwege de positieve impact van het project. Als ik daar een bijdrage aan kan leveren, ben ik daar hartstikke blij mee.”
Het project was niet zonder uitdagingen. Maarten: “In een nieuw en onbekend project stappen is altijd even wennen. Nu heb ik ook grotendeels met technieken en technologieën gewerkt waar ik voorheen nul ervaring mee had. En dat was voor mij toch wel het moeilijkste aspect. Maar dat hoort erbij en maakt zo’n stage juist leuk. En bovendien erg leerzaam.”
Hij heeft het werken in het GameLab als heel positief ervaren: “Je maakt bij het GameLab onderdeel uit van een kleine groep waar iedereen aan zijn of haar eigen project werkt. Het is een ontspannen en gezellige werkomgeving. Het biedt ook de mogelijkheid om samen de koppen bij elkaar te steken om diverse vraagstukken aan te pakken.”
Het meest trots is hij op zijn persoonlijke leersucces. “Op zowel technisch als persoonlijk gebied. Dat klinkt misschien een beetje suf, maar is wel een hoogtepunt voor mij geweest. Überhaupt het feit dat ik heb mogen meewerken aan dit project is fantastisch.”
Impact
Het project is nog niet af, een volgende student pakt het in het komende semester op. Maarten heeft een usability test uitgevoerd. Daar is veel feedback uitgekomen. “Dit vormt een mooie stap voor de volgende developer. Net als het aanbrengen van gamification elementen om de app leuker te maken voor kinderen.”
Door het werk dat Maarten en zijn opvolger doen in deze samenwerking tussen Haagse Hogeschool en Universiteit Leiden, kan Dr. Anke Klein met het Kenniscentrum Angst en Stress bij jeugd (KAS jeugd) meer kinderen helpen die last hebben van met stress en angstklachten.
Dit sluit mooi aan op de doelstellingen van het H.M. Derwort Fonds, dat KAS jeugd steunt. Een belangrijk deel van de opbrengst van mijn boek gaat naar het H.M. Derwort fonds. Het fonds ondersteunt zo direct de impact die dit project bereikt.