Wie deze blog een beetje volgt, heeft gezien dat ik met RB Group in een goede flow zat. Een financiering was geregeld, RosterBuster zat op een recordaantal gebruikers, het RB Logbook was met veel bombarie gelanceerd en we waren doorgegroeid naar meer dan 30 personeelsleden. Hoe anders staat het er nu voor. Ambitie heeft plaats moeten maken voor puur overleven. Het is wachten en voorbereiden op betere tijden.
We hadden de eerste RosterJam nog niet afgerond of de wereld ging in lockdown. De luchtvaart werd hard geraakt. Wij hadden het idee dat het nog mee kon vallen, omdat in de eerste weken het gebruik van onze apps redelijk op peil bleef. De daling begon echter met enige vertraging. De bodem is heel diep gebleken.
Onze apps zijn gemaakt om onderweg te gebruiken door vliegtuigpersoneel. Als vliegtuigen niet meer vliegen en de crew niet meer werkt, dan neemt het gebruik drastisch af. We zitten in april op minder dan een kwart van het normale gebruik. Dit zien we terug in alle belangrijke KPI’s.
Het RB Logboek, zojuist gelanceerd, krijgt lovende kritieken. Maar weinig piloten zijn bezig met hun logboek, als er niets te loggen valt.
De problemen zijn nog verergerd omdat onze financier, die ook uit de luchtvaartsector komt, noodgedwongen de hand op de knip moet houden.
Terug naar de basis
Maatregelen konden niet uitblijven. Toen de omvang van het drama zich had geopenbaard, hebben we een nieuw businessplan gemaakt met forse kostenbesparingen.
In ons kantoor in India vielen de grootste klappen. Omdat daar een groot aantal medewerkers nog in hun proeftijd zaten, konden we snel afscheid van hen nemen. Makkelijk was dit niet, want het menselijke aspect weegt zwaar. Bovendien hadden we veel geïnvesteerd in het selecteren van goede mensen, die we nu van de ene op de andere dag moesten laten gaan. Ook in Nederland zijn we afgeslankt. Dit kon tot nu toe beperkt blijven tot oproepcontracten en vrijwillige afvloeiing.
Op alle kosten hebben we geprobeerd te besparen. Om in de periode waarin onze omzet laag is en groei uitblijft, het zo lang mogelijk vol te houden.
De steun van de overheid in de vorm van de NOW regeling, is voor ons cruciaal. Er wordt nog gesproken over specifieke start-up regelingen. Ook die zouden zeer welkom zijn.
De luchtvaart en RB
In de luchtvaart is het kommer en kwel. Er wordt gezegd dat in een crisis gezonde bedrijven overblijven en zwakke broeders het begeven. Maar deze crisis is geen financiële. Het richt zich heel specifiek op bepaalde sectoren, die getroffen worden door de maatregelen om Corona binnen de perken te houden. Andere sectoren merken er weinig van of zitten zelfs in de lift, zoals gaming. OSM beleeft gouden tijden en breekt record na record.
Luchtvaartmaatschappijen zitten letterlijk aan de grond. Compass Airlines (CPZ) uit Amerika is één van de eersten die het loodje heeft gelegd, één van de grotere userbases van ons bestand.
Onderstaande grafiek toont het aantal vluchten in ons systeem. Een goede indicator voor de teruggang wereldwijd.
Wij gaan er vanuit dat we het gaan redden, maar de vraag is hoelang het duurt, en hoeveel ambitie we kunnen hebben. We hebben veel mooie initiatieven waar we aan werkten moeten stilleggen. Apps voor layover tips en standby’s en een communicatieplatform voor luchtvaartmaatschappijen bijvoorbeeld. Ze blijven op de plank liggen, want we kunnen er nu niets mee.
In de tussentijd zijn we bezig om onze apps relevanter te maken voor luchtvaartpersoneel, ook als er niet gevlogen wordt. We willen een baken zijn waar ze terecht kunnen, als ze met verlof zijn of worden ontslagen. Door relevant nieuws te bieden en ze met elkaar in contact te houden. En door ze op interessante ontwikkelingen en werkgevers te wijzen als de markt weer aantrekt.
Thuiswerken
Zoals alle bedrijven die dat kunnen, werken we bij RB Group vanuit huis in deze maanden. Voor ons is dat een minder grote opgave dan voor de meeste bedrijven. Wij zijn gewend op afstand te werken, omdat we een kantoor in India hebben.
Dat neemt niet weg dat het moeilijker communiceert en sociaal best lastig is. Een praatje bij de koffieautomaat. Even meekijken met een collega die een vraag heeft. Het kan allemaal niet meer zo makkelijk. En het is doodzonde van ons prachtige kantoor dat al weken leeg staat.
Wel vind ik ons team er verbazingwekkend goed mee omgaat. Het is soms improviseren, maar sprints worden gedraaid en gehaald. Meetings vinden gewoon doorgang via Zoom.
Het is alleen te hopen dat het virus bedwongen gaat worden op niet al te lange termijn. Dan kunnen hele gave innovaties waaraan ik heb gewerkt zoals takeoff en landing detectie voor RB Logbook, actief gebruikt gaan worden. Ik kan niet wachten.
[…] bedrijven het moeilijk kunnen hebben door Corona, weet ik als geen ander. Enig aanpassingsvermogen is nodig. Juist dat ontbreekt bij de meubelgigant. Bij IKEA is men […]
[…] Coronacrisis heeft CAE net als andere luchtvaartbedrijven hard geraakt. Het bedrijf kan echter wel een stootje hebben. De toekomst ziet er goed uit. CAE is blijven […]
[…] betreft. De luchtvaart ligt wereldwijd volledig stil en ook ons bedrijf heeft daar zware klappen door gekregen. CAE kijkt echter verder. Ze zien de enorme potentie en sorteren slim voor op het […]
[…] bedrijven het moeilijk kunnen hebben door Corona, weet ik als geen ander. Enig aanpassingsvermogen is nodig. Juist dat ontbreekt bij de meubelgigant. Bij IKEA is men […]
[…] ben. Wij hebben beiden een bedrijf in de travel sector. De Corona-crisis heeft die sector en ook onze bedrijven hard geraakt. We vonden elkaar en besloten samen een nieuwe business op te zetten, die het vinden van online […]
[…] In de aanloop naar de verkiezing van dit jaar van de KvK MKB Innovatie Top-100 worden ondernemers geïnterviewd over verschillende onderwerpen. Ik ben met Ferdinand Grapperhaus jr. van Physee (winnaar 2019) als eerste te gast om het te hebben over de uitdagingen van de COVID-19 crisis. […]
Beter times will come. 👍