Het feit was bijna aan me voorbij gegaan, als een oplettende speler me er niet op geattendeerd had. Het is vandaag precies 5 jaar geleden dat ik de eerste versie van Online Soccer Manager op het internet heb gezet. Een raar idee dat ik hier al vijf jaar lang mee bezig ben, voor mijn gevoel moet het haast wel korter zijn. In die tijd is er veel veranderd. Van een simpel spelletje waar slechts 18 mensen plezier aan konden beleven is het gegroeid tot een massa product waarmee 180.000 mensen zich dagelijks vermaken.

Laat ik eens een kort chronologisch overzichtje geven.

Het begon allemaal met deze site: OSM 2001. Het was zomervakantie en ik had een vakantiebaantje gevonden bij een groothandel voor kaarten en kalenders. Daar kregen de eerste ideeën voor een internet voetbalmanager vorm. Thuis programmeerde ik in een paar weken de eerste versie in elkaar en samen met vrienden gingen we spelen. Dat liep erg leuk en ik maakte er af en toe wat nieuwe opties bij. Omdat er meer dan de oorspronkelijke 18 mensen mee wilden doen maakte ik het spel geschikt voor meerdere competities.

Doerak EvertMensen bleven zich aanmelden en na een aantal maanden waren het er ongemerkt al een paar duizend. Ik liet af en toe de link wel eens ergens vallen, maar verder deed ik niets aan promotie. Het was dus best opmerkelijk dat de sneeuwbal zo snel al ging rollen. Via vrienden en kennissen verspreidde het nieuws zich ook. Er waren verjaardagen bij dat ik – zonder zelf over het onderwerp te beginnen – van het begin tot eind verhalen moest aanhoren over trainingskampen, transfers en opmerkelijke resultaten in het spel. OSM zag er toen ongeveer zo uit: OSM 2002.

Op dat moment kreeg ik problemen met de hosting. Het spel werd zo populair dat ik het niet meer kon bolwerken op mijn kleine servertje thuis met ADSL abonnement. Ik moest verhuizen naar professionele hosting, maar dat bleek erg duur. Omdat ik nog student was had ik daar geen geld voor, waardoor ik na enkele omzwervingen geen mogelijkheid meer zag de site voort te zetten. Halverwege 2003 ging de stekker er noodgedwongen uit. Toen heb ik twee weken lang geprobeerd mijn ‘normale’ leven weer op te pakken en OSM uit mijn hoofd gezet.

Tot ik plotseling gebeld werd door GamePoint. Zij zagen wel wat in deze site die aan haar eigen populariteit ten onder was gegaan. Samen met GamePoint werd OSM opnieuw opgebouwd, in de Nederlandse taal en met een nieuwe mascotte: Doerak! De OSM in de nieuwe opzet bleek een groot succes. Na enkele maanden richtte ik mijn eigen bedrijf Caridion op om de site commercieel te kunnen exploiteren.

Nu de eerste beperkingen waren overwonnen zette de groei pas echt in. Het aantal spelers bleef maar stijgen. Om de kosten te kunnen dekken had ik een betaald lidmaatschap ingevoerd (de seizoenskaarten) en ook die gingen als warme broodjes over de toonbank.

Nog eens 3 jaar later is OSM veruit het grootste voetbalspel in Nederland. Het draait op 8 state-of-the-art servers, dagelijks loggen 180.000 mensen in vanuit Nederland en de rest van de wereld. Het is ook een springplank geworden voor nieuwe games als het Bondscoachspel, Plaza Challenge en Poule & Play. GameBasics is opgericht om alle nieuwe initiatieven in goede banen te kunnen leiden. De eerste kopers voor OSM hebben zich al gemeld, maar vooralsnog heb ik ze afgeschrikt met de vraagprijs ;-). OSM staat niet voor niets in de top-250 van Nederlandse websites: zie PC Plein.

Het blijft nog steeds leuk om te doen, al lonkt na 5 jaar toch ook de behoefte om weer eens iets nieuws aan te pakken. Maar de komende tijd zal ik nog wel even met OSM in de weer blijven. Een ‘Cash Cow‘ moet je tenslotte niet oud laten worden en dan uit de sloot halen. Komende week eerst maar eens een mooie actie verzinnen waarmee dit heugelijke jubileum gevierd kan worden. En als je wilt zien hoe het spel er nu bijstaat, moet je hier kijken: OSM 2006.

2 REACTIES

  1. Waar een huis tuin en keuken project toe uit kan groeien 😉 NOg veel succes :d

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.